آژنگ نیوز”:نشست “دیدار و گفتگو با سعید انصاریان کنش‌گر محیط زیست” برگزار میشود.

دویست‌ و‌ پنجاه و دومین نشست از سلسله جلسات صبحِ پنجشنبه‌های مجلهٔ بخارا اختصاص دارد به دیدار و گفتگو با سعید انصاریان؛ شاعر، کنش‌گر محیط زیست و پایه‌گذار بنیاد الگن. این نشست در ساعت دهِ صبح پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ در مدرسهٔ فیلم‌سازی و‌ پژوهش‌های سینمایی هیلاج برگزار خواهد شد.

سعید انصاریان متولد ۲۲ خرداد ۱۳۶۷ در روستای الگِن در منطقهٔ دهدشتِ کهگیلویه و‌ بویر‌احمد است. دوران کودکی و جوانی‌اش در دامنه‌های زاگرس گذشت. در بوشهر سینما خواند و در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت به روستای خود الگِن بازگردد.

انصاریان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سعید انصاریان در آذر‌ماه ۱۳۹۸ توانست بعد از ارائهٔ طرح خود و قانع کردن روستاییان، دست‌کم هزار هکتار از مراتع جنگلی الگِن را تحت حفاظت کامل (قُرُق) دربیاورد تا این عرصه‌ها از هجوم دام و‌ تخریب انسان در امان باشند.

او از سال ۱۳۹۸ تا اکنون، هزاران بلوط در منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ الگن کاشته و حالا بعد از چهار سال، این منطقه شاهد هزاران جوانهٔ بلوط است که با

حفاظت از آنها فرصت حیات پیدا کرده‌اند.

حفاظت از مناطق جنگلی در الگِن سبب بازگشت حیوانات و در رأس آن پلنگ به منطقه و شکل‌گیری مجدد چرخهٔ حیات وحش شده است.

سعید انصاریان علاوه بر کاشت و حفاظت از بلوط، به آموزش کودکان روستایی و ترمیم بناهای بومی برای شکل‌گیری چرخهٔ اقتصادی و گردشگری روستا می‌پردازد. او در الگِن پایگاهی نیز (سرای امید) برای پرورش نیروهای حرفه‌ای داوطلب حفاظت از زاگرس ایجاد کرده است.

نگاه شاعرانهٔ ایشان به موضوع زاگرس پای بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و‌ هنری را به الگن باز کرده است.

سال ۱۳۹۹ استاد محمدرضا شفیعی کدکنی بعد از کاشت بلوطی با نام ایشان در الگِن، قطعه‌شعری برای درخت بلوطشان در الگن سرودند که مطلع آن این‌گونه است:

درختی که با نام من کاشتید

سر از فخر بر عرشم افراشتید

در نشست صبحِ پنج‌شنبهٔ این هفته، محمد درویش، هانا کامکار و سیاوش چراغی‌پور به سخنرانی خواهند پرداخت و فیلمی از توضیحات دکتر حسین آخانی استاد محیط زیست دانشگاه تهران دربارهٔ جنبه‌های محیط‌زیستی منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ الگِن پخش خواهد شد.

موسسه فیلم‌سازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج. خیابان کریمخان زند. خیابان ایرانشهر. کوچه سمندریان (مهاجر). پلاک ۲۲.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *