آژنگ نیوز”:طولانی‌ترین مدت حکومت در تاریخ ایران کدام است؟این باور غلط وجود دارد که اشکانیان بیش از هر دولت دیگری بر ایران حکومت کردند، در صورتی که اگر ملاک را حکومت بر تمام ایران قرار دهیم (نه فقط قسمت‌هایی از آن) ساسانیان در این زمینه پیشتاز هستند.

درست است که خاندان اشکانی با ۴۷۱ سال حکومت از ساسانیان با سال فرمانروایی جلوتر است، اما اشکانیان در تقریباً ۹۰ سال ابتدای حکومت خود تنها بر قسمت‌هایی از شمال‌شرق ایران حکومت می‌کردند نه تمام آن. این در حالی است که ساسانیان تقریبا به مدت ۴۳۰ سال بر تمام ایران حکومت کردند و در ای زمینه از تمامی حکومت‌های تاریخ ایران جلوتر هستند.

عیلام - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما حتی اگر ملاک را حکومت بر تمام ایران هم قرار ندهیم و به حکومت بر بخش‌هایی از آن هم بسنده کنیم، باز هم اشکانیان نخستین حکومت نیستند! خاندان کمتر شناخته شده‌ی سوکَل‌ مَخ ایلام باستان با حدود ۵۰۰ سال بیش از هر سلسله‌ای در تاریخ ایران حکومت داشته است، هر چند باید توجه داشت که سوکل‌ مخ‌ها فقط بر قسمت‌هایی از جنوب غرب ایران حکومت می‌کردند. البته در آن زمان جنوب‌غرب ایران قلمرو تمام کشور باستانی ایلام را شامل می‌شد. بنابراین سوکل‌ مخ‌ها را نمی‌توان با خاندان‌های محلی نظیر باوندیان یا پادوسبانیان مقایسه کرد. سوکل‌مخ‌ها فرمانروایان یک کشور واقعی و مستقل بودند و دولت محلی به شمار نمی‌رفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *