آژنگ نیوز”:کتاب “خاستگاه های استعماری تفکر اجتماعی مدرن: جامعه شناسی فرانسه و امپراتوری ماوراءبحارمنتشر شد.

نویسنده:جورج اشتاینمتز

کتاب بیانگرتاریخ جدیدی از تفکراجتماعی فرانسه است که جامعه شناسی پس از جنگ را به استعمار و امپراتوری پیوند می دهد.

جلد گالینگور

قیمت فروش۳۰% تخفیف با کد PUP30:

۳۱.۵۰دلار /۲۶.۶۰پوند

قیمت:

۴۵.۰۰دلار / ۳۸.۰۰پوند

منتشر شده:۴آوریل ۲۰۲۳

درباره کتاب

جورج اشتاینمتز در این بازگویی تحریک‌آمیز و بدیع از تاریخ اندیشه اجتماعی فرانسه، تاریخ و توسعه جامعه‌شناسی مدرن فرانسه را در چارچوب امپراتوری فرانسه پس از جنگ جهانی دوم قرار می‌دهد.

خواستگاههای استعماری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اشتاینمتز با پیوند دادن ظهور همه علوم اجتماعی با تلاش‌های فرانسه و دیگر قدرت‌های امپراتوری برای تحکیم کنترل بر مستعمرات بحران‌زده خود، استدلال می‌کند که تحقیقات استعماری هسته مهمی از رشته دانشگاهی نوپا جامعه‌شناسی را نشان می‌دهد، به‌ویژه بین اواخر دهه ۱۹۳۰و دهه ۱۹۶۰از جامعه شناسانی که به شرکای مورد علاقه دولت های استعماری تبدیل شدند، خواسته شد تا تخصص خود را در مورد «مشکلات اجتماعی» مانند قبیله زدایی، شهرنشینی، فقر و مهاجرت نیروی کار به کار گیرند. اشتاینمتز معتقد است، این جهت گیری استعماری در تمام زیرشاخه های اصلی تحقیقات جامعه شناختی نفوذ کرده است و در مرکز کار چهار محقق تأثیرگذار قرار دارد: ریموند آرون، ژاک برک، ژرژ بالاندیر و پیر بوردیو.

در بازگویی این تاریخ، اشتاینمتز رویکرد روش‌شناختی جدیدی را توسعه داده و به کار می‌گیرد که توجه به عوامل زمینه‌ای وسیع، پویایی در توسعه فکری علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی به‌ویژه و خوانش دقیق متون جامعه‌شناختی را ترکیب می‌کند. او به تدریج به سمت جامعه شناسان پس از جنگ استعمار و نوشته های آنها حرکت می کند، با کلان ترین زمینه ها، که شامل «اشغال مجدد» امپراتوری فرانسه پس از جنگ و روی آوردن به سیاست های توسعه گرایانه و تقاضای ناشی از آن برای اشکال جدید تخصص علمی اجتماعی بود. او پس از بررسی مشارکت استعماری محققان در جامعه‌شناسی و حوزه‌های همسایه قبل و بعد از ۱۹۴۵، به بررسی دقیق آثار آرون، که جامعه‌شناسی امپراتوری‌ها را ایجاد کرد، روی آورد. برک، جامعه شناس برجسته تاریخی شمال آفریقا؛ بالاندیر، بنیانگذار جامعه شناسی آفریقایی فرانسوی؛ و بوردیو، که مفاهیم نظری مشهورش در الجزایر جنگ زده و استعمار اواخر جعل شد.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *