آژنگ نیوز”:دسامبر سیاه: زمانی است که حملات کوسه ها،دولتآفریقای جنوبی را مجبور به بمباران اقیانوس کرد.
حتی خفن‌ترین و با نمک‌ترین موج‌سواران جهان اعتراف می‌کنند که کوسه‌ها به آن‌ها هشدار می‌دهند. خوشبختانه، حملات کوسه ها به قدری نادر هستند که ما نیازی به نگرانی در مورد آنها نداریم، اما عبارت بیشتر اوقاتدوره بین ۱۸دسامبر ۱۹۵۷ میلادیتا ۵آوریل ۱۹۵۸را شامل نمی شود که به دسامبر سیاهمعروف است. ” در طول این مدت کوتاه، ۹نفر در امتداد سواحل کوازولوناتال، آفریقای جنوبی مورد حمله کوسه ها قرار گرفتند که شش نفر از آنها بر اثر جراحات جان خود را از دست دادند. باور کنید یا نه، این تازه شروع یک ماجرای عجیب و غریب بود.

این ماجرا در ۱۸دسامبر ۱۹۵۷آغاز شد، زمانی که رابرت ویرلی ۱۶ساله در حالی که در خارج از شهر دوربان در حالموج سواری بود مورد حمله قرار گرفت و پای چپ خود را از زانو به پایین و همچنین بخشی از همان ران را از دست داد. اگرچه این حمله وحشتناک بود، اما هشدارهای زیادی ایجاد نکرد، زیرا حملات کوسه ها در منطقه دوربان بی سابقه نیست. تنها دو روز بعد، اما آلن گرین ۱۵ساله در حالی که به سادگی در آب بود مورد حمله مرگبار قرار گرفت. در آن زمان بود که، مردم به این هشدارها توجه کردند.

تنها سه روز پس از مرگ گرین، ورنون جیمز بری نیز در حالی که با آرامش در ساحل مارگیت شناور بود کشته شد و پدیده ای که قبلاً کمی هشدار دهنده بود به یک وحشت کامل تبدیل شد. سه حمله در یک هفته، از جمله دو مورد مرگ و میر، قطعاً عادی نبودند. سه روز بعد، دونالد وبستر در پورت ادوارد مورد حمله قرار گرفت. او دچار گاز گرفتگی از ناحیه سر و گردن شد اما به طرز معجزه آسایی زنده ماند.

دسامبر سیاه نه تنها برای کسانی که در این منطقه زندگی می‌کنند و در تعطیلات خود به سر می‌برند، یک خطر جدی اقتصادی است بلکه می‌تواند بسیاری از مردم را بیکار کند. سواحل آفریقای جنوبی بهشت نیمه گرمسیری است، بنابراین مشاغل آن و افرادی که برای آنها کار می کنند به شدت به گردشگری متکی هستند. در حالی که کل اقتصادکشور نیز البته وابسته به حضور گردشگران است.بنابراین دولت آفریقای جنوبی وارد عمل شد، البته با برخی راه حل های غیر متعارف.

کوسه111 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جامعه علمی از سال ۱۹۵۷ چیزهای زیادی در مورد کوسه ها آموخته است، اما در آن زمان، بهترین ایده ای که دولت برای کنترل مشکل کوسه داشت، تجهیز ناجیان غریق به تفنگ و هدایت آنها برای شلیک به هر سایه ترسناکی بود که می دیدند. وقتی این کار جواب نداد، ایده بعدی آنها به نوعی بدتر بود: کوسه ها را با بمب های عمقی بمباران کنید. بمب‌ها کوسه‌ها را نمی‌کشتند، اما قایق‌هایی از ماهی‌ها را کشتند، که اجساد خوش طعم آن‌ها تا ساحل شناور می‌شد .آخرین ایده آنها این بود که یک مانع با تخته های چوبی که در اعماق بستر اقیانوس رانده شده و با سیم کشی متصل شده بودند، بسازند. هر کس به این ایده روشن فکر کرد، موج سواری را فراموش کرد. اولین موج بزرگ همه تخته ها را کنده و به طور منظم کوسه ها به حملاتشان ادامه دادند.در حالی که دولت با ایده‌های وحشتناک مختلف بازی می‌کرد، کوسه‌ها همچنان به تماشای ساحل‌نشینان می‌پرداختند. جولیا پینتینگ دست چپ خود را در حین حرکت در آب از دست داد و مرد ناشناس زولو هنگام ماهیگیری کشته شد. درست پس از تحویل سال 1958، دریک گارث پرینسلو در حالی که آخرین شیرجه خود را در اقیانوس قبل از بازگشت به مزرعه محصور در خشکی خود انجام می داد، کشته شد.

برای کسانی که شمارش را حفظ می کنند، این هفت حمله است که چهار مورد از آنها کشنده است، درآن هم عرض سه هفته. چنین کشتار بی امان در چنین مدت کوتاهی قبلاً دیده نشده بود و از آن زمان نیز دیده نشد.

چگونه این اتفاق افتاد؟در آن زمان، هیچ کس نمی‌توانست توضیح دهد که چرا این همه حملات به‌طور متوالی در یک منطقه رخ داده‌اند، اما امروز، علت آن آشکار به نظر می‌رسد. یکی از عوامل مهم، کشتی های صید نهنگ در نزدیکی ساحل بود. نهنگ‌ها در فهرست غذایی بزرگ کوسه سفید قرار دارند و خون آنها در آب مطمئناً بزرگ‌ترین کوسه‌های گوشت‌خوار را از هزاران مایل دورتر جذب می‌کند. یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل؛باران‌هایی بود که اخیراً خط ساحلی را درنوردیده بود و رودخانه‌ها و نهرها را به اقیانوس هند سرازیر کرده بود. آب تیره یک شکار ایده آل برای کوسه های سفید ایجاد می کند، آنها ترجیح می دهند طعمه آنها تا زمانی که خیلی دیر نشده است از حضور آنها مطلع نشود. در نهایت، توسعه جدید در امتداد خط ساحلی، گردشگران و ساحل‌نشینان بیشتری را بیش از هر زمان دیگری وارد آب کرد.


در پایان، دولت ایده ای را امتحان کرد که امروز به شدت مورد بحث است: تورهای کوسه. صدها کوسه نوجوان کشته شدند، اما تنها دو حمله دیگر طی سه ماه بعد اتفاق افتاد، بنابراین به نظر می رسید که دولت در نهایت به یک استراتژی برنده دست زده است. دسامبر سیاه تا حدی به عنوان الهام بخش فیلم آرواره ها، فیلمی که سواحل را برای سال ها خالی نگه می داشت، نسبت داده می شود، بنابراین در نهایت، بهترین راه حل برای این مشکل، شاید خود مشکل بود.

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *