آژنگ نیوز”:نشست نقد وبررسی کتاب «پس از ادبیات تطبیقی»،برگزار می شود.

دهمین نشست عصر دوشنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به معرفی و بررسی کتاب «پس از ادبیات تطبیقی»، نوشته آدریانا مارچتیچ که با ترجمه مسعود فرهمندفر و پگاه فرهنگ‌مهر از سوی نشر مروارید منتشر شده است. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در محل مؤسسه فرهنگی هنری ققنوس (راوی دوران) برگزار می‌شود.

ادبیات تطبیقrrrrrrrrrrrrrی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در کتاب حاضر، تاریخچه مطالعات ادبیات تطبیقی و مهم‌ترین مفاهیم این حوزه و نیز دیدگاه‌‌های نویسندگان و نظریه‌‌پردازان برجسته این رشته (از گوته و وسلوفسکی تا رنه ولک و آورباخ و مورتی و کازانووا) به شکلی آکادمیک و علمی شناسایی، بررسی و واکاوی شده است.

علاوه بر این، کتاب حاضر به پرسش‌هایی از این دست پاسخ می‌دهد که آیا ادبیات تطبیقی مرده است یا با بحران‌های هویتی روبه‌روست و اینکه آیا اصولا توانسته است از چالش اوج‌گیری مطالعات میان‌رشته‌ای فرصت بسازد یا خیر.

نویسنده کتاب، خانم آدریانا مارچتیچ‌، دانشیار نکته‌سنج ادبیات تطبیقی و نظریه ادبی در گروه فیلولوژی دانشگاه بلگراد است که مطالعه تطبیقی ادبیات را در بازه زمانی اوایل قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیست و یکم با این دغدغه همراه کرده است که مطالعات تطبیقی جدید یا میان‌رشته‌ای نه فقط فرم و نظریه ادبی بلکه چشم‌اندازهای ایدیولوژیک ـ سیاسی ـ فرهنگی مدرن را نیز شامل می‌شود. برگردان فارسی کتاب او گامی است در راه ابهام‌زدایی از مفاهیم مرتبط با ادبیات تطبیقی.

در این نشست مسعود فرهمندفر (مترجم کتاب و استاد دانشگاه علامه طباطبایی)، محمدرضا حاجی‌آقابابایی (استاد دانشگاه علامه طباطبایی)، هادی نظری منظم (استاد دانشگاه تربیت مدرس) و علی دهباشی به بحث دربارۀ این کتاب خواهند پرداخت.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مؤسسه فرهنگی هنری ققنوس (راوی دوران) به نشانی: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه شفیعی، پلاک یک برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *