آژنگ نیوز”:”شب مصطفی و مهین اسکویی”از سوی نشریه بخارا برگزار می شود.

ششصد و شصت و نهمین شب از شب‌های بخارا به مصطفی و مهین اسکویی اختصاص یافته است. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد.

مصطفی اسکویی، کارگردان و بازیگر تآتر و سینما، قطعه‌ای از ثروت هنر تآتر ایران‌زمین است. وی بین سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۸۳ فعالیت‌هایی شامل: کارگردانی، بازیگری، انتشار مجله‌ «آناهیتا» و آموزش انجام داده است. مصطفی اسکویی در اوایل دهه‌ بیست خورشیدی جذب گروه «عبدالحسین نوشین» شد و تا اواخر سال ۱۳۲۵ در نمایشنامه‌های زیادی با این گروه به عنوان بازیگر حضور داشت. در این سال‌ها از طریق مجله‌ها و شاهین سرکیسیان با اندیشه‌های استانیسلاوسکی (کارگردان نوپرداز روسی) آشنا شد و در صدد آموختن شیوه‌ او سعی در جمع‌آوری اطلاعات کرد.

oskooi - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وی در سال ۱۳۲۴ با مهین اسکویی ازدواج کرد و پس از اجرای چند نمایش به همراه او به فرانسه و سپس به مسکو رفت. مهین اسکویی در دانشکده هنرهای تئاتری مسکو (لونا چارسکی) در رشته کارگردانی با درجه ممتاز از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد و نیز سیستم استانیسلاوسکی را در دانشکده مزبور آموزش دید و در سال ۱۹۶۹ در این زمینه دیپلم افتخار دریافت کرد. مهین اسکویی پس از شوروی به همراه همسرش در آلمان اقامت گزید و پس از بازگشت به ایران، در کنار مصطفی اسکویی تئاتر آناهیتا را بنا گذاشت. مصطفی و مهین اسکویی برای ایجاد تشکل خصوصی تآتر سال‌ها تلاش و کوشش کردند.

از آثار ترجمه شده توسط مهین اسکویی علاوه بر سه جلد حجیم آموزش سیستم استانیسلاوسکی می‌توان به نمایش‌های «در اعماق»، «ییلاق‌نشین‌ها» و «فرزندان خورشید» نوشته ماکسیم گورکی، «سه خواهر»، «خرس» و «خواستگاری» اثر آنتون چخوف، «تاریکی‌های سرکش» اثر بوئرو، «کارگردان مؤلفی دیگر» اثر رخلس و «فصل‌هایی از تاریخ تئاتر جهان» اثر ماکولسکی اشاره کرد.

مصطفی اسکویی  در مسکو زیر نظر یوری زاوادسکی از استادان نامدار تئاتر شوروی (که یرژی گروتوفسکی نیز از شاگردان وی بود) دوره شش ساله کارگردانی تئاتر را گذراند.

در این نشست: ایرج راد، کاظم هژیرآزاد، شمس لنگرودی، رسول نجفیان، هوشمند هنرکار، مازیار معاونی، جواد روشن، منصور میرزابابایی، غلامحسین دولت‌آبادی، فرزاد فره‌وشی و علی دهباشی به بررسی زندگی و‌ آثار مصطفی و مهین اسکویی خواهند پرداخت. همچنین از سریال مستند «آناهیتا» ساخته فرزاد فره‌وشی و کتاب «در محضر استاد» نوشته کاظم هژیرآزاد رونمایی خواهد شد.

شب مصطفی و مهین اسکویی در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو، سالن فردوسی برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *