آژنگ نیوز”:چرا تاریخ مطالعه کنیم؟ این یک سؤال اساسی است.زیرا مردم در زمان حال زندگی می کنند.همچنین آنها برای آینده برنامه ریزی می کنند و نگران آن هستند.اما تاریخ مطالعه گذشته است. با توجه به تمام خواسته‌هایی که از زندگی در زمان حال و پیش‌بینی آنچه هنوز در راه است وجود دارد، چراباید به آنچه که قبلاً بوده است، توجه کنیم؟ همچنین با توجه به همه شاخه‌های دانش مطلوب و در دسترس، چرا باید به یادگیری تاریخ اصرار ورزید.

در ابتدا باید اشاره کرد که هر موضوع مورد مطالعه نیاز به توجیه دارد: طرفداران آن دانش باید توضیح دهند که چرا مثلاً تاریخ ارزش توجه دارد. البته اکثر موضوعات از طرف مردم مختلف پذیرفته شده – و تاریخ قطعاً یکی از آنهاست .البته هر دانشی افرادی را جذب می کند که صرفاً اطلاعات و شیوه های فکری درگیر را دوست دارند. اما مخاطبانی که کمتر خود به خود به سمت موضوع کشیده می‌شوند و بیشتر در مورد اینکه چرا زحمت بکشند، باید بدانند هدف چیست.

مورخان پیوند قلب انجام نمی دهند، طراحی بزرگراه را بهبود نمی بخشند، یا مجرمان را دستگیر نمی کنند. در جامعه‌ای که کاملاً به درستی انتظار دارد که آموزش در خدمت اهداف مفید باشد، تعریف کارکردهای تاریخ می‌تواند دشوارتر از مهندسی یا پزشکی به نظر برسد.اما تاریخ در واقع بسیار مفید و در واقع ضروری است، لکن محصولات مطالعه تاریخی نسبت به برخی از رشته های دیگر؛کمتر ملموس و گاهی کمتر ضروری هستند.

سکه ارد دوم 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ



در گذشته اهمیت تاریخ به دلایلی توجیه شده است که البته ما دیگرامروزه آن‌ها را نمی پذیریم. به عنوان مثال، یکی از دلایلی که تاریخ جایگاه خود را در آموزش کنونی حفظ می کند، این است که رهبران قبلی معتقد بودند که آگاهی از برخی حقایق تاریخی به تمایز تحصیل کرده از تحصیل نکرده کمک می کند. شخصی که می‌توانست تاریخ تسخیر انگلستان توسط نورمن‌ها (۱۰۶۶) را حذف کند یا نام شخصی که تقریباً در همان زمان که داروین نظریه تکامل را ارائه کرد (والاس مورخ ) به عنوان دانشمندبرتر تلقی می‌شد .او کاندیدای بهتری برای دانشکده حقوق یا حتی ارتقاء در حوزه کسب و کاربود. آگاهی از حقایق تاریخی در بسیاری از جوامع، از چین گرفته تا ایالات متحده، به عنوان ابزار روایتگری و مقایسه رویدادها مورد استفاده قرار گرفته است و این عادت هنوز هم تا حدودی با ما همراه است. متأسفانه، این استفاده می‌تواند به موضوع تاریخ از نظر حفظ وقایع، بی هیچ تحلیل ذهنی انگیزه دهد.این یک جنبه واقعی اما نه چندان جذاب این رشته از گذشته بوده است.به همین جهت تاریخ در عصر جدید باید مورد مطالعه قرار گیرد. زیرا برای افراد و جامعه ضروری است و زیبایی را در خود جای داده است. راه‌های زیادی برای بحث در مورد کارکردهای واقعی موضوع وجود دارد – زیرا استعدادهای تاریخی مختلف و راه‌های مختلفی برای رسیدن به معنای تاریخی وجود دارد. با این حال، تمام تعاریف سودمندی تاریخ بر دو واقعیت اساسی تکیه دارند.

تاریخ به ما کمک می کند تا مردم و جوامع را درک کنیم

در وهله اول، تاریخ انبوهی از اطلاعات در مورد نحوه رفتار مردم و جوامع ارائه می دهد. درک عملکرد مردم و جوامع دشوار است، اگرچه تعدادی از رشته ها در این زمینه بسیارتلاش می کنند. اتکای انحصاری به داده‌های کنونی، تلاش‌های ما را بی‌ضرر خواهد کرد. چگونه می توانیم جنگ را ارزیابی کنیم، اگر ملت در صلح است – مگر اینکه از مطالب تاریخی استفاده کنیم؟ چگونه می‌توانیم نبوغ، تأثیر نوآوری‌های تکنولوژیکی یا نقشی را که باورها در شکل‌دهی به زندگی خانوادگی بازی می‌کنند، درک کنیم، اگر از آنچه در مورد تجربیات گذشته می‌دانیم استفاده نکنیم؟ برخی از دانشمندان علوم اجتماعی تلاش می کنند تا قوانین یا نظریه هایی را در مورد رفتار انسان تدوین کنند. اما حتی این منابع به اطلاعات تاریخی بستگی دارد، به جز در موارد محدود و اغلب مصنوعی که در آنها می توان آزمایش هایی برای تعیین نحوه عمل افراد ابداع کرد. جنبه‌های اصلی عملیات یک جامعه، مانند انتخابات توده‌ای، فعالیت‌های تبلیغی، یا اتحادهای نظامی را نمی‌توان از طریق آزمایش‌های دقیق تنظیم کرد. در نتیجه، تاریخ باید به عنوان آزمایشگاه ما عمل کند، هر چند ناقص، و داده‌های گذشته باید به عنوان حیاتی‌ترین شواهد ما در تلاش اجتناب‌ناپذیر برای کشف این که چرا گونه‌های پیچیده ما در محیط‌های اجتماعی رفتار می‌کنند، باشد. اساساً به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم از تاریخ دور بمانیم: این تنها پایگاه، شواهد گسترده برای تعمق و تحلیل چگونگی عملکرد جوامع را ارائه می‌دهد، و مردم نیاز دارند تا حدی از نحوه عملکرد جوامع صرفاً برای اداره زندگی خود بهره بگیرند.
در مجموع ،تاریخ به ما کمک می کند تا تغییر را درک کنیم و بفهمیم جامعه ای که در آن زندگی می کنیم چگونه به وجود آمد.

دلیل دوم اجتناب‌ناپذیر بودن تاریخ به‌عنوان موضوعی برای مطالعه جدی، به‌خوبی از اولی پیروی می‌کند. گذشت زمان باعث شکل‌گیری حال و بنابراین آینده می شود. هر زمان که سعی می کنیم بدانیم چرا اتفاقی افتاده است – چه تغییر در سلطه احزاب سیاسی ، یا یک تغییر عمده در میزان خودکشی نوجوانان، یا یک جنگ در بالکان یا خاورمیانه – باید به دنبال عواملی باشیم که باعث بوجود آمدن آن‌ها شده است. بنابراین گاهی اوقات تاریخ نسبتاً جدید برای توضیح یک تحول بزرگ کافی است، اما اغلب برای شناسایی علل تغییر باید به عقب نگاه کنیم. فقط از طریق مطالعه تاریخ می توانیم بفهمیم که چگونه چیزها تغییر می کنند. فقط از طریق تاریخ می‌توانیم شروع به درک عواملی کنیم که باعث تغییر می‌شوند.

از دیگر سو این سؤال مطرح است که آیا ما می توانیم بفهمیم که چه عناصری از یک نهاد یا یک جامعه با وجود تغییر باقی می مانند؟

پنج نقطه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اهمیت تاریخ در زندگی خود مابه این دو دلیل اساسی برای مطالعه تاریخ زمینه ساز استفاده های خاص تر و کاملاً متنوع تر از تاریخ، در زندگی ما هستند. اما نکته مهم بعدی آن است که اگر تاریخ به خوبی بیان شود نیز بسیار زیبا و جذابست. بسیاری از مورخانی که بیشتر برای عموم خوانندگان جذاب هستند، اهمیت نوشتن نمایشی و ماهرانه و همچنین دقت را می دانند. بیوگرافی و تاریخ نظامی تا حدودی به دلیل داستان هایی که در آنها وجود دارد جذاب است. تاریخ به‌عنوان هنر و سرگرمی، در زمینه‌های زیبایی‌شناختی و همچنین در سطح درک بشر، در خدمت هدفی واقعی است. داستان‌هایی که به خوبی توصیف شده‌اند، داستان‌هایی هستند که نشان می‌دهند مردم و جوامع واقعاً چگونه عمل کرده‌اند، و افکاری را درباره تجربه انسان در زمان‌ها و مکان‌های دیگر برانگیخته‌اند. همین اهداف زیبایی‌شناختی و انسان‌گرایانه مردم را برمی‌انگیزد تا خود را در تلاش‌هایی برای بازسازی گذشته‌های کاملاً دورافتاده غوطه‌ور کنند، به دور از فایده فوری و امروزین آن. کاوش در آنچه که مورخان گاهی اوقات آن را “گذشته گذشته” می نامند – روش هایی که مردم در اعصار دور زندگی خود را می ساختند – شامل حس زیبایی و هیجان و در نهایت چشم اندازی دیگر از زندگی انسان و جامعه است.

تاریخ به درک اخلاقی کمک می کندتاریخ همچنین زمینه ای برای تفکر اخلاقی فراهم می کند. مطالعه داستان‌های افراد و موقعیت‌های گذشته به دانش‌آموز تاریخ اجازه می‌دهد تا حس اخلاقی خود را بیازماید و آن را در برابر برخی از پیچیدگی‌های واقعی که افراد در موقعیت‌های دشوار با آن مواجه شده‌اند، تقویت کند. افرادی که نه تنها در برخی از آثار داستانی، بلکه در شرایط واقعی و تاریخی، ناملایمات را پشت سر گذاشته اند، می توانند الهام بخش باشند. «آموزش تاریخ با نمونه» عبارتی است که این استفاده از مطالعه گذشته را توصیف می کند – مطالعه ای نه تنها در مورد قهرمانان قابل تأیید، مردان و زنان بزرگ تاریخ که با موفقیت از طریق دوراهی های اخلاقی کار کردند، بلکه همچنین در مورد افراد عادی تر نیز تجربیات مفیدی را ارائه می دهند.تجربیاتی شامل درس های شجاعت، سخت کوشی یا اعتراض سازنده.

تاریخ هویت را فراهم می کند

تاریخ همچنین به ایجاد هویت کمک می‌کند، و این بی‌تردید یکی از دلایلی است که همه ملل مدرن آموزش آن را به شکلی تشویق می‌کنند. داده‌های تاریخی شامل شواهدی درباره نحوه تشکیل خانواده‌ها، گروه‌ها، نهادها و کل کشورها و چگونگی تکامل آنها با حفظ انسجام است. برای بسیاری ازجوامع، مطالعه تاریخ خانواده، خود آشکارترین کاربرد تاریخ است، زیرا حقایقی در مورد تبارشناسی و (در سطح کمی پیچیده‌تر) مبنایی برای درک چگونگی تعامل خانواده با تغییرات تاریخی بزرگ‌تر رافراهم می‌کند. بدین ترتیب هویت خانوادگی مشخص و تأیید می شود. بسیاری از مؤسسات، مشاغل، جوامع و واحدهای اجتماعی، مانند گروه های قومی ، از تاریخ برای اهداف هویتی مشابه استفاده می کنند. صرف تعریف گروه در زمان حال، امکان شکل‌گیری هویت مبتنی بر گذشته‌ای غنی را کمرنگ می‌کند.البته ملت ها از تاریخ هویت نیز استفاده می کنند – و گاهی از آن سوء استفاده می کنند. تاریخ‌هایی که داستان ملی را بیان می‌کنند و بر ویژگی‌های متمایز تجربه ملی تأکید می‌کنند، به‌منظور هدایت درک ارزش‌های ملی و تعهد به وفاداری ملی هستند.

مطالعه تاریخ برای شهروندی خوب ضروری است

مطالعه تاریخ برای شهروندی خوب ضروری است. این رایج ترین توجیه برای جایگاه تاریخ در برنامه های درسی مدارس است. گاهی اوقات طرفداران تاریخ شهروندی صرفاً امیدوارند که هویت ملی و وفاداری را از طریق تاریخی که با داستان‌های روشن و درس‌هایی از موفقیت و اخلاق فردی چاشنی‌دار است، ارتقا دهند. اما اهمیت تاریخ برای شهروندی فراتر از این هدف کوچک است و حتی می تواند در برخی موارد آن را به چالش بکشد.

تاریخ 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تاریخی که شالوده شهروندی واقعی را پی ریزی می کند، به یک معنا به کاربردهای اساسی مطالعه گذشته بازمی گردد. تاریخ داده‌هایی را در مورد پیدایش نهادهای ملی، مشکلات و ارزش‌ها ارائه می‌کند – زیرا تنها انبار مهم چنین داده‌های موجود است. تاریخ همچنین شواهدی در مورد نحوه تعامل ملت ها با جوامع دیگر ارائه می دهد و دیدگاه های بین المللی و مقایسه ای ضروری برای شهروندی مسئولانه را ارائه می دهد. علاوه بر این، مطالعه تاریخ به ما کمک می‌کند تا بفهمیم تغییرات اخیر، فعلی و آینده‌ای که بر زندگی شهروندان تأثیر می‌گذارند چگونه در حال ظهور هستند یا ممکن است پدیدار شوند و چه عللی دخیل هستند. مهمتر از آن، مطالعه تاریخ عادات ذهنی را تشویق می کند که برای رفتار عمومی مسئولانه حیاتی هستند، چه به عنوان یک رهبر ملی یا جامعه، یک رأی دهنده آگاه، یک درخواست کننده یا یک ناظر ساده.

دانش آموخته تاریخ چه مهارت هایی را پرورش می دهد؟

یک دانشجوی تاریخ به خوبی آموزش دیده، که برای کار بر روی مطالب گذشته و مطالعات موردی در تغییرات اجتماعی ، چگونه تحقیق کند؟ این لیست که به آن اشاره خواهد شد، قابل مدیریت است، اما شامل چندین دسته از روشهاست که گاه با هم تداخل دارند.

اول توانایی ارزیابی شواهد.مطالعه تاریخ باعث ایجاد تجربه در برخورد با انواع شواهد و ارزیابی آنها می شود – انواع شواهدی که مورخان برای شکل دادن دقیق ترین تصاویری که می توانند از آن برای توضیح گذشته استفاده کنند.

تفسیر اظهارات رهبران سیاسی گذشته – یک نوع شواهد تاریخی است که به شکل گیری ظرفیت تمایز بین هدف و منفعت طلبی در میان اظهارات رهبران سیاسی امروز،کمک می کند.دوم ، یادگیری نحوه ترکیب انواع مختلف شواهد – اظهارات عمومی، سوابق خصوصی، داده های عددی، مواد بصری – توانایی ایجاد استدلال های منسجم بر اساس داده های مختلف را توسعه می دهد. این مهارت را می توان برای اطلاعاتی که در زندگی روزمره با آنها مواجه می شود نیز به کار برد.

سوم توانایی ارزیابی تفسیرهای متناقض. یادگیری تاریخ به معنای کسب مهارت در مرتب سازی تفاسیر متنوع و اغلب متناقض است. درک چگونگی عملکرد جوامع – هدف اصلی مطالعه تاریخی – ذاتاً نادقیق است، و قطعاً همین امر برای درک آنچه در امروز می گذرد صادق است. یادگیری چگونگی شناسایی و ارزیابی تفاسیر متضاد یک مهارت ضروری شهروندی است که تاریخ، به عنوان یک آزمایشگاه اغلب مورد مناقشه تجربیات انسانی، آموزش هایی را برای آن فراهم می کند. این حوزه ای است که در آن فواید کامل مطالعه تاریخی گاهی با استفاده های محدودتر گذشته برای ساختن هویت در تضاد است. تجربه در بررسی موقعیت‌های گذشته، حس انتقادی سازنده‌ای را ارائه می‌کند که می‌تواند در مورد ادعاهای حزبی درباره افتخارات هویت ملی یا گروهی اعمال شود. مطالعه تاریخ به هیچ وجه وفاداری یا تعهد را تضعیف نمی کند، اما نیاز به ارزیابی استدلال ها را آموزش می دهد و فرصت هایی را برای درگیر شدن در بحث و دستیابی به دیدگاه‌های مختلف فراهم می کند.

چهارم ،تجربه در ارزیابی نمونه های گذشته تغییر. تجربه در ارزیابی نمونه‌های گذشته تغییر؛ برای درک تغییر در جامعه امروزی حیاتی است – این یک مهارت ضروری در چیزی است که مرتباً به ما می‌گویند یعنی «دنیای همیشه در حال تغییر» ماست. تجزیه و تحلیل تغییر به معنای ایجاد ظرفیتی برای تعیین میزان و اهمیت تغییر است، زیرا برخی تغییرات اساسی‌تر از سایرین هستند. مقایسه تغییرات خاص با نمونه های مرتبط از گذشته به دانشجویان تاریخ کمک می کند تا این ظرفیت را توسعه دهند. توانایی شناسایی تداوم هایی که همیشه حتی با چشمگیرترین تغییرات همراه هستند نیز از مطالعه تاریخ ناشی می شود، و همچنین به مهارت تعیین علل احتمالی تغییر؛کمک شایانی میکنند. یادگیری تاریخچه به فرد کمک می‌کند تا بفهمد، برای مثال، آیا یکی از عوامل اصلی – مانند یک نوآوری تکنولوژیکی یا یک سیاست جدید عمدی – باعث تغییر می‌شود یا اینکه، همانطور که معمولاً اتفاق می‌افتد، تعدادی از عوامل برای ایجاد تغییر واقعی ترکیب می‌شوند. که باعث می شود در نهایت تغییر اتفاق می افتد.

مطالعه تاریخی، در مجموع، برای ارتقای آن موجود گریزان،یعنی شهروند آگاه، حیاتی است. تاریخ اطلاعات واقعی در مورد پیشینه نهادهای سیاسی ما و ارزش ها و مشکلاتی که بر رفاه اجتماعی ما تأثیر می گذارد ارائه می دهد. همچنین به ظرفیت ما برای استفاده از شواهد، ارزیابی تفاسیر، و تحلیل تغییرات و تداوم کمک می کند. هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌طور که مورخ با گذشته سروکار دارد، با زمان حال برخورد کند. ما فاقد چشم‌انداز این شاهکار هستیم. اما ما می توانیم با به کارگیری عادات ذهنی تاریخی در این مسیر حرکت کنیم و در این فرآیند به عنوان شهروندان بهتر عمل خواهیم کرد.

تاریخ در دنیای کار مفید است

تاریخ برای کار مفید است. مطالعه آن به ایجاد تجار، متخصصان و رهبران سیاسی خوب کمک می کند. تعداد مشاغل حرفه ای صریح برای مورخان قابل توجه است، اما اکثر افرادی که تاریخ مطالعه می کنند مورخ حرفه ای نمی شوند. مورخان حرفه‌ای در سطوح مختلف تدریس می‌کنند، در موزه‌ها و مراکز رسانه‌ای کار می‌کنند، تحقیقات تاریخی را برای شرکت‌ها یا سازمان‌های عمومی انجام می‌دهند یا در تعداد فزاینده‌ای از مشاوره‌های تاریخی شرکت می‌کنند. این مقوله‌ها برای ادامه فعالیت‌های اساسی تاریخ مهم هستند – در واقع حیاتی هستند، اما بیشتر افرادی که تاریخ را مطالعه می‌کنند از آموزش خود برای اهداف حرفه‌ای گسترده‌تر استفاده می‌کنند. دانشجویان تاریخ تجربه خود را مستقیماً در مشاغل مختلف و همچنین برای ادامه تحصیل در زمینه هایی مانند قانون و مدیریت دولتی مرتبط می دانند. کارفرمایان اغلب عمداً به دنبال دانش‌آموزانی با ظرفیت‌هایی هستند که مطالعه تاریخی آن را ارتقا می‌دهد. شناسایی دلایل آن کار سختی نیست: دانشجویان تاریخ با مطالعه مراحل مختلف گذشته و جوامع مختلف در گذشته، چشم‌انداز وسیعی را به دست می‌آورند که به آنها محدوده و انعطاف‌پذیری مورد نیاز در بسیاری از موقعیت‌های کاری را می‌دهد. آنها مهارت های پژوهشی، توانایی یافتن و ارزیابی منابع اطلاعاتی، و ابزار شناسایی و ارزیابی تفاسیر گوناگون را توسعه می دهند. کار در تاریخ همچنین مهارت‌های اساسی نوشتار و گفتار را بهبود می‌بخشد و مستقیماً با بسیاری از الزامات تحلیلی در بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط است، جایی که ظرفیت شناسایی، ارزیابی و توضیح روندها ضروری است. مطالعه تاریخی بدون شک یک دارایی برای انواع موقعیت‌های کاری و حرفه‌ای است، حتی اگر برای اکثر دانش‌آموزان، مانند برخی رشته‌های فنی، مستقیماً به یک موقعیت شغلی خاص منتهی نشود. اما تاریخ به‌ویژه دانش‌آموزان را برای مدت طولانی در حرفه‌شان آماده می‌کند، ضمن آنکه ویژگی‌های آن به سازگاریشان نیز بسیار کمک می‌کند.

توسعه و پیشرفت فراتر از اشتغال در سطح ابتدایی

نمی توان انکار کرد که در جامعه ما بسیاری از افرادی که به مطالعه تاریخی کشیده می شوند نگران ارتباط هستند. در اقتصاد در حال تغییر ما، نگرانی در مورد آینده شغلی در بیشتر زمینه ها وجود دارد. با این حال، آموزش تاریخی یک تفریط نیست. این موضوع،به طور مستقیم در بسیاری از مشاغل اعمال می شود و به وضوح می تواند به ما در زندگی کاری ما کمک کند.

در نهایت دوباره به این سؤال باز می گردیم که چرا تاریخ مطالعه کنیم؟ پاسخ این است که ما عملاً باید به آزمایشگاه تجربیات انسانی دسترسی پیدا کنیم. هنگامی که ما آن را به خوبی مطالعه می کنیم، بنابراین برخی از عادات ذهنی قابل استفاده، و همچنین برخی از داده های اساسی در مورد نیروهایی که بر زندگی ما تأثیر می گذارد رابه دست می آوریم.همچنین با مهارت های مرتبط و ظرفیت افزایش یافته برای شهروندی آگاهانه، تفکر انتقادی و آگاهی ساده ظاهر می شویم. .ضمن آنکه کاربردهای تاریخ متنوع است. مطالعه تاریخ می تواند به ما کمک کند تا برخی از مهارت های به معنای واقعی کلمه قابل فروشرا توسعه دهیم، اما مطالعه آن را نباید به محدودترین شکل فایده گرایی ربط داد. برخی از تاریخ که محدود به خاطرات شخصی در مورد تغییرات و تداوم در محیط نزدیک است برای عملکرد فراتر از دوران کودکی شان ضروری می دانند. برخی از تاریخ ها به سلیقه شخصی بستگی دارد، جایی که فرد زیبایی، لذت کشف یا چالش فکری را می یابد. در هر حال باید تأکید کرد که بین حداقل‌های اجتناب‌ناپذیر و لذت تعهد عمیق، تاریخی است که از طریق مهارت انباشته در تفسیر سوابق بشری در حال آشکار شدن است ،و در نهایت درک واقعی از نحوه عملکرد جهان را فراهم می‌کند.

نویسنده: پیتر ان. استرنز

مترجم:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *