آژنگ نیوز”:مراسم شب “پیش‌قراولان نقاشی ایرانی” برگزار می شود.

ششصد و شصت و هفتمین شب از سلسله شب‌های مجله بخارا با همکاری موسسه کتاب‌آرایی ایرانی اختصاص دارد به «پیش‌قراولان نقاشی ایرانی» در دوران اسلامی. این نشست به عنوان سومین شب از شب‌های هنر و هنرمندان کتاب‌آرایی، عصر جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ در محل مؤسسه کتاب‌آرایی ایرانی برگزار خواهد شد.

نقاشی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتاب مهمترین عرصه‌ نمایش هنر نقاشی ایرانی بوده و هنرمندان خلاق و خوش‌ذوق توانستند هنر خود را علی‌رغم محدودیت‌ها در قالب کتاب با اصولی که مختص به نقاشی ایرانی است به نمایش بگذارند. از هنرمندانی که آثاری از آنان باقی مانده و به عنوان اولین‌ها در نقاشی کتاب‌ها مطرح و تأثیرگذار بوده‌اند می‌توان «عبدالمؤمن محمد خویی» نقاش نسخه‌ مهم ورقه و گلشاه، «احمد موسی» از نقاشان بزرگ زمان سلطان ابوسعید ایلخانی و نقاش کلیله و دمنه و معراج‌نامه، «شمس‌الدین» استاد نقاشی‌های شاهنامه‌ سلطان ابوسعید (دموت) و از شاگردان احمد موسی، «خواجه عبدالحی» از شاگردان شمس‌الدین در دوران سلطان احمد جلایر، «جنید نقاش سلطانی» از دیگر شاگردان شمس‌الدین و از پیشکسوتان کتابخانه و نقاش دیوان خواجوی کرمانی، «محمد بن محمود شاه الخیام» که هم‌عصر عبدالحی است، را نام برد.

در این نشست که با حضور و خوش‌آمد‌گویی مدیران مجله‌ بخارا و موسسه کتاب‌آرایی ایرانی آغاز خواهد شد، دکتر محمد خزایی، دکتر خشایار قاضی‌زاده و دکتر بهروز عوض‌پور در مورد این هنرمندان سخنرانی خواهند کرد.

این نشست بصورت حضوری در محل موسسه کتاب‌آرایی ایرانی و مجازی از طریق برنامه‌ zoom با کد ورود:

https://us02web.zoom.us/j/82230682106

برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *