آژنگ نیوز”:نشست “شب ری” یکی از مراکز تمدنی ایران برگزار میشود.

هفتمین نشست از سلسله نشست‌های عصر سه‌شنبه‌های مجله بخارا و ششصد و شصت و پنجمین شب از شب‌های بخارا به شهر ری اختصاص یافته است. این نشست در ساعت پنج بعد از ظهر سه‌شنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در موسسه بهاران خرد و اندیشه برگزار می‌شود‌.

شهر ری در جنوب تهران واقع شده و حدود شش هزار سال در بستر تاریخ به عنوان یکی از مهمترین مراکز تمدن و فرهنگ در ایران بوده و در منابع مهم تاریخی و مذهبی نام‌هایی از ری وجود دارد که نشان از اهمیت و قدمت این شهر باستانی می‌دهد، از جمله در تورات به صورت رگه، در اوستا رغَه و در متون یونانی سلوکیان، اوروپا و در دوران ساسانیان ری رام فیروز ضبط شده است.

ری1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شهر کهن ری از نظر قدمت همزمان با بابل و نینوا بوده؛ و در روزگاران گذشته نیز گویا یکی از شهرهای آباد ماد بزرگ به شمار می‌آمده است؛ و آثار مکشوفی مانند ظروف سفالین منقوش هزاره پنجم پیش از میلاد، خبر از فرهنگ کهنسال تپه چشمه‌علی ری می‌دهد که یکی از نخستین مراکز مهم تمدن در فلات مرکزی ایران بوده است. نام رگا برای اطلاق بر شهر ری در سنگ‌نبشته هخامنشی بیستون اهمیت آن را در دوران هخامنشیان نشان می‌دهد؛ و گزارش ری در اوستا به عنوان شهری مقدس آمده است. شخصیت‌های علمی چون کلینی، ابن مسکویه، زکریای رازی برآمده از ری هستند. از آثار معماری ری می‌توان به دژ رشکان، قلعه گبری، تپه میل، حصار ری، برج خاموشان، نقاره‌خانه، قبرستان سلطنتی، چشمه‌علی، برج طغرل، بی‌بی شهربانو، ابن بابویه، میراث صنعتی کارخانه سیمان ری و آستان شاه عبدالعظیم حسنی (ع) اشاره نمود.

در شب ری سخنرانان: خسرو پوربخشنده، احمد محیط طباطبایی، امیر منصوری، نگین میری، شهرام یوسفی‌فر ، عبدالمهدی همت‌پور و علی دهباشی درباره تاریخ، فرهنگ و زمینه باستانشناسی ری صحبت خواهند کرد. همچنین فیلم مستند «ملک ری» به کارگردانی علیرضا رئیسیان به نمایش در خواهد آمد.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در موسسه بهاران خرد و اندیشه به نشانی: میدان فاطمی، خیابان جویبار، کوچه نوربخش، پلاک ۲۱ برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *