آژنگ نیوز: میراث فرهنگی اوکراین در تهاجم روسیه در حال تخریب است.با نزدیک شدن به یک سالگی تهاجم مرگبار روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، نگاهی دقیق به کار مداوم صدها متخصص در چشم انداز سازمان های اوکراینی و بین المللی برای دفاع از میراث فرهنگی در خطر انقراض این کشور نکات مهمی روشن میشود.

مکان حملات نظامی نشان می‌دهد که مکان‌هایی هدف قرار می‌گیرند که برای تاریخ، فرهنگ و هویت اوکراین مهم هستند .

تحقیقات حیاتی در حال انجام است و روزی گزارشی از جنایات جنگی ویرانگر روسیه ارائه خواهد شد. این حملات تصادفی نیستند و حمله ها هدفمند و متمرکز بر تاریخ، فرهنگ و هویت اوکراین هستند. این عملیات نظامی، وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف پوتین – تخریب تلاشی عمدی برای محو تاریخ و فرهنگ اوکراین است.

علت این حملات هم برای حمایت از استدلال نادرست پوتین مبنی بر اینکه اوکراین فرهنگ و تاریخ مستقلی از روسیه ندارد،است.نیروهای او تصور می کنند که به سادگی می توانند میراث فرهنگی کشور را بمباران کنند.

تا به امروز، تقریبا ۱۶۰۰ مورد آسیب احتمالی به سایت‌های میراث فرهنگی اوکراین ثبت شده است، از جمله حدود ۷۰۰ بنای تاریخی و یادبود، و بیش از ۲۰۰ موزه، بایگانی و کتابخانه. قابل توجه است که در میان آنها  بیش از ۵۰۰ مکان مذهبی – مکان های عبادت و گورستان – هستند که مکان های کلیسای ارتدکس اوکراینبپده و به طور خاص هدف قرار گرفته اند. بیشترین تعداد موارد مربوط به مناطق کیف، خارکف، ماریوپل و لوهانسک است.

اوک4444444444444444444راین۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۲۰۲۰، در سمپوزیوم واشنگتن دی سی که توسط سازمان نجات فرهنگی و مدیر موزه میدان در کیف،برگزار شد،آنها  به همکاران آمریکایی و بین‌المللی هشدار دادند که فرهنگ در حال تبدیل شدن به موضوع جنگ است، زیرا سیاست‌های روسی‌سازی در مناطقی که در سال ۲۰۱۴ تصرف شده‌اند با هدف کاهش حضور اوکراینی‌ها صورت گرفته است.

در سال ۲۰۲۱، وگنر با مشارکت موزه تاریخ طبیعی ویرجینیا، آزمایشگاه نظارت بر میراث فرهنگی را برای بررسی وضعیت مکان‌های فرهنگی در مناطق بحرانی بر اساس روش‌های توسعه‌یافته برای سوریه و عراق در دوره تروریسم داعش تأسیس کرد.

تیم آزمایشگاه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، آسیب‌های فرهنگی ناشی از زلزله دیگری در هائیتی، حملات طالبان به مکان‌های فرهنگی در افغانستان و برخورد با منابع فرهنگی در مناطق مورد مناقشه توسط نیروهای ارمنی و آذربایجان را بررسی کردند. با عطف توجه به اوکراین، یک تحلیلگر آزمایشگاهی به افزایش ساخت بناهای تاریخی عمومی در کریمه و دنباس اشاره کرد که شامل ۹۱مورد از آنهاست. این بناهای تاریخی، پیروزی‌های روسیه، از امپراتوری تزاری، استالین و پیروزی بر نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، قهرمانان روسیه در سال ۲۰۱۴ را ستوده اند. روسیه و حامیانش از نظر استراتژیک این قلمرو را به‌عنوان روسی علامت‌گذاری می‌کردند تا ادعاهای مسکو را تثبیت کنند .

آزمایشگاه با هشدار، مکان‌یابی مکان‌های میراث فرهنگی در اوکراین را آغاز کرد.ثبت مختصات بناهای تاریخی و یادبودها، مکان‌های عبادت،گورستان‌ها، موزه‌ها،کتابخانه‌ها،بایگانی‌ها، مراکز هنرهای نمایشی، ساختمان‌های تاریخی و مکان‌های باستان‌شناسی. موجودی در حال حاضر شامل بیش از ۲۸هزار سایت است.

سال گذشته، با تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، این آزمایشگاه تلاش های خود را با استفاده از ماهواره های بیشتری افزایش داد، از جمله برخی با سنسورهای تخصصی که می توانند پدیده های گرما را برای ثبت فعالیت “جنبشی” تشخیص دهند. این امر نظارت بر بمباران ها، حملات موشکی، گلوله باران های توپخانه ای و آتش را امکان پذیر می کند. با استفاده از این داده‌ها، تحلیلگران آزمایشگاه می‌توانند ببینند که پدیده های حرارتی تا چه حد با مکان‌های فرهنگی هماهنگ هستند. اگراین تشخیص نزدیک باشد، تصاویر ماهواره ای را برای بررسی آسیب احتمالی فراخوانی می کنند. با توجه به پوشش ماهواره‌ای، آن‌ها می‌توانند در یک دوره زمانی به تصاویر رجوع کنند تا مشخص کنند که آسیب چه زمانی رخ داده و چقدر گسترده است.

مستندسازی حملات

یکی از تلفات فرهنگی اولیه تهاجم روسیه، موزه تاریخی و محلی ایوانکیف بود. این موزه که در حدود ۴۰ مایلی شمال غربی کیف قرار دارد،مرکزو خانه هنرهای محلی و بین المللی ماریا پریماچنکو بود. عکاسی ماهواره‌ای از موزه در ۱۴ فوریه ۲۰۲۲، قبل از حمله، سقف موزه و محوطه اطراف آن را پوشیده از برف نشان می‌دهد. تصویری که به تاریخ دو هفته بعد، در ۲۷ فوریه برمی‌گردد، موزه را بدون سقف با آسیب‌های عمده به تصویر می‌کشد، در حالی که سایر ساختمان‌های مجاور آسیب ندیده‌اند. این تصاویر نشانه‌ای از این هستند که موزه به طور خاص هدف قرار گرفته است.

از ابتدای تهاجم، آزمایشگاه نظارت بر میراث فرهنگی، با کمک مرکز توسعه و مدیریت تعارض دانشگاه مریلند و یک محقق آواره اوکراینی فولبرایت با حمایت موسسات فرهنگی، از سنجش از دور برای شناسایی ۱۶۰۰ مورد آسیب احتمالی به فرهنگ اوکراین استفاده کرد.

در ماه مه ۲۰۲۲، مقامات وزارت فرهنگ و سیاست اطلاعات اوکراین گزارش‌هایی مبنی بر حمله به موزه یادبود ادبی Hryhorii Skovoroda دریافت کردند که به یک شاعر، فیلسوف و آهنگساز اوکراینی قرن هجدهم اختصاص دارد و در روستای کوچک اسکوورودینیوکا، در نزدیکی مرز روسیه و درخارکف واقع شده است. وزیر از کارشناسان پس از بمباران پرسید که آیا می توانیم وضعیت آن را از روی تصاویر ماهواره ای تعیین کنیم. پوشش ابری منطقه برای روزها مانع از تصویربرداری خوب شد. وقتی ابرها پاک شدند، تصاویر ماهواره‌ای آنچه ساکنان محلی با تلفن‌های همراه خود عکاسی کرده بودند تأیید کرد: موزه کوچک و منزوی ویران شده بود.

این آزمایشگاه همچنین از مانیتورینگ ماهواره ای برای مستندسازی خسارت ها استفاده کرده است. در اواخر نبرد شدید برای تصرف خرسون در نوامبر ۲۰۲۲، کارکنان موزه در موزه هنر منطقه ای خرسون گزارش دادند که ده ها متخصص و دستیار روسی به طور تصادفی دو کامیون را با حدود ۱۰هزار اثر هنری بدون بسته بندی مناسب بار کردند. تصاویر ماهواره‌ای از ۱ نوامبر نشان می‌دهد که کامیون‌های بزرگی که در کنار موزه پارک شده‌اند و یک وسیله نقلیه دیگر، یک ون، در حیاط آن مستقر شده‌اند. بعداً گزارش شد که آن کامیون‌ها آثار هنری را به موزه مرکزی تاوریدا در سیمفروپل، کریمه که تحت کنترل روسیه است، تحویل داده‌اند.

پاسخ روی زمین

در آغاز تهاجم روسیه، مقامات و رهبران فرهنگی اوکراین به سرعت واکنش نشان دادند تا از تأسیسات و مجموعه ها در برابر گلوله باران و بمباران محافظت کنند. یونسکو جلسات آنلاینی ترتیب داد که اوکراینی ها را با همتایان اروپایی و آمریکایی گرد هم می آورد تا در مورد نیازها، منابع و پاسخ ها بحث کنند. بنیاد Aliph مستقر در سوئیس به طرز ماهرانه‌ای واکنش نشان داد و به سرعت چندین میلیون دلار برای بسته‌بندی و ارسال لوازم، کپسول‌های آتش نشانی و سایر مواد به تعداد زیادی موزه و مؤسسه اختصاص داد و با همکاران اوکراینی همکاری نزدیکی برای بهبود امکانات ذخیره‌سازی مجموعه کرد.

همچنین سازمان های لهستانی کمک های لجستیکی فوق العاده ای ارائه کردندپوشی وایلو و همکارش واسیلی روژونکوبه سرعت ابتکار واکنش اضطراری Heritage (HERI) را تشکیل دادند، که شامل یک شبکه سازماندهی شده از کارکنان فرهنگی اوکراین، با هدف جمع آوری پول و تدارکات، تحویل، ارائه مشاوره، و کمک به ایمن سازی و حفاظت از امکانات و مجموعه  ها بود.

تصویر اوکراین - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بسیاری از موزه های اوکراین با عجله فضای محل خود را تخلیه کردند.مجموعه‌هایی از آثار تاریخی نیزبه مکان‌های دیگر، گاهی اوقات به زیرزمین‌ها، تأسیسات ذخیره‌سازی زیرزمینی یا مکان‌های امنی که از مناطق اصلی حمله روسیه حذف شده‌اندریالانتقال یافتند.این فعالیتها  در حالی که حفاظت فوری را فراهم می کرد، یک مشکل بزرگ دیگری را ایجاد کرد. نگهداری مجموعه ها در مکان هایی بدون کنترل آب و هوای مناسب و گردش هوا ناکافی اغلب منجر به ایجاد کپک، قارچ و سایر مشکلاتی می شود که باید کاهش یابد.

نقش رانندگان اوبر

Svitlana Stryelnikova، اسویتلانا استریلینیکوا مدیر کل مرکز ملی مرمت تحقیقاتی اوکراین، و کارکنان او از محافظان متخصص در دفتر مرکزی در کیف و تأسیسات شعبه در خارکف، اودسا و لویو به مراقبت از مجموعه‌های ملی اوکراین متهم شدند. اما تعداد کمی از وسایل نقلیه مرکز برای اهداف دفاع مدنی مورد نیاز بود و بنابراین در دسترس نبود. پس چگونه محافظان می توانند در سراسر کشور با مراکز نگهداری مجموعه های هنری، مصنوعات، کتاب ها، اسناد، عکس ها و نمونه های علمی که غنای تاریخ، هنر، فرهنگ و دستاوردهای علمی اوکراین را ثبت می کنند، تماس بگیرند؟

جایگزین‌های مختلف شکست خوردند، اما به لطف تماس‌هایی که از طریق وزارت امور خارجه ایالات متحده برقرار شد، کارشناسان فعالان در شبکه حمل و نقل اوبر را به خدمت گرفت، که حمل‌ونقل رایگان برای پناهندگانی که از اوکراین فرار می‌کردند و حتی برای جابجایی آنها در کشورهای همسایه فراهم می‌کرد. این شرکت سخاوتمندانه این چالش را پذیرفت.

در 9 ماه گذشته، گروهی از رانندگان اوبر بیش از ۲۰۰ سفر انجام داده و بیش از ۳۰هزار مایل را طی کرده و محافظان را به صدها مکان ، از جمله موزه ها و مکان های ذخیره سازی خارج از سایت در سراسر اوکراین رسانده اند. این سفرها دلهره آور است، زیرا محافظان از مناطق جنگی عبور می کنند و موزه ها و تأسیسات را به شدت آسیب دیده، بدون سقف و دیوار، و فاقد برق و امکانات رفاهی می بینند. گاهی اوقات مجموعه ها به هم می ریزند، وشواهدی از بسته بندی و تخلیه عجولانه نیز مشاهده میشود.

محافظان موزه‌ها، کتابخانه‌ها و بایگانی‌های اوکراین از توصیه‌های کارشناسان مرکز بین‌المللی مطالعه حفظ و احیای اموال فرهنگی و متخصصان مؤسسه حفاظت از موزه هنر آمریکایی و موزه ملی آسیایی بهره‌مند شده‌اند.

کارشناسان مجموعه‌ای از چالش‌ها را فراتر از کار موزه‌ای معمولی معرفی می‌کنند.اما در مجموع محافظان اوکراینی،مدیران مجموعه، مدیران موزه‌ها و دیگران در دفاع از مواردی که تاریخ، هنر، فرهنگ و هویت کشورشان را مستند می‌کنند، هوشیار بوده‌اند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *