“آژنگ نیوز”:اولین توپ جنگی خریداری شده دوره قاجاریه،مربوط به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار و سال ۱۲۸۷ قمری بوده است.توپخانه سلاحی بود که ادغام آن در ارتش دشوار بود.به همین جهت اضافه کردن آن به ارتش قاجار مشکل بود.ایران در اوایل حکومت قاجاریه در تملک و استفاده از سلاح گرم و توپخانه نسبتاً عقب مانده بود.

سربازان همچنان مجبور بودند تفنگ های خود را تهیه کنند. در مورد توپخانه، جدای از مدل زنبورک(توپ کوچکی که پشت شتر میگذاشتند)، کشور چیزی بیشتر از قطعاتی داشت که در سال ۱۶۲۲میلادی از پرتغالی ها و از روس ها در طول جنگ های قرن ۱۸ گرفته شده بود.

توپپپ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در حدود سال ۱۸۰۰، سپاه توپخانه متشکل از۸۴۰ مرد بود و بیشتر توپ اندازان گرجی بودند. شاه همچنین حدود ۱۵۰۰ زنبورکچی را در این مرحله به کار گرفت . با این حال، زنبورک در آن زمان «بی اهمیت و منسوخ» شده بود .در حقیقت هنگ زنبورک (به طور موقت) توسط فتحعلی شاه به تحریک مستشاران نظامی اروپایی لغو شد.

تنها ارتشی که به توپخانه کارآمد نزدیک می شد ارتش عباس میرزا بود، اما زرادخانه او به طرز غم انگیزی با مهمات کمبود داشت .

تخمین زده میشود که شاهزاده با بیست تا بیست و پنج گلوله برای هر تفنگ به میدان رفت. در میان سایر سپاهیان موجود از ولایات مختلف، توفنگچی های استرآباد بهترین ایران محسوب می شدند.

در نهایت در دروه ناصرالدین شاه قاجار امکان خرید توپ جنگی ،فراهم شد.اگرچه امکان استفاده از آن در هیچ جنگی میسرنشد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *