“آژنگ نیوز”:شهرکیل در آلمان، پایتخت (۱۹۴۵) ایالت اشلسویگ-هولشتاین ،در شمال این کشور است .کیل که ۹۰ کیلومتر با بندر هامبورگ فاصله دارد؛بندری در دو طرف آبدره کیل، ورودی دریای بالتیک غربی است و در انتهای شرقی کانال کیل قرار دارد. نام کیل به معنای آبدره، یا چشمه، که احتمالاً از کایل و اززبان آنگلوساکسون گرفته شده استُ به معنی  “مکانی امن برای کشتی ها”است.

ایلما1 3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پیشینه شکل گیری

اینجا  در اوایل قرن دهم برای سکونتگاه استفاده می شد. این شهر در سال ۱۲۴۲ تأسیس شد و قوانین لوبک را که توافق نامه ای برای دفاع مشترک از تجارت بود، تصویب کرد. این اتحادیه در سال ۱۲۸۴ وارد اتحادیه هانسیاتیک شد و در قرن ۱۴ امتیازات تجاری بیشتری به دست آورد. در سال ۱۷۷۳ کیل بخشی از دانمارک شد که نروژ را با معاهده کیل در سال ۱۸۱۴ به سوئد واگذار کرد. این شهر در سال ۱۸۶۶ به همراه بقیه شهرهای ایالت اشلسویگ-هولشتاین به پروس منتقل شد و در سال ۱۹۱۷ به پایتخت آن استان تبدیل شد.در این زمان کیل به یک پایگاه دریایی مهم تبدیل شد. این مکان محل شورش نیروی دریایی آلمان (۱۹۱۸) و هدف بمباران متفقین در طول جنگ جهانی دوم نیزبود.

IMG 20230223 WA0016 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این شهر دارای یک بندر تجاری باشکوه و امکانات قایق‌رانی است. قایق های متعددی بین سواحل شرقی و غربی کیل تردد می کنند و به دهکده ها و استراحتگاه های ماهیگیری مجاور خدمات می دهند. کشتی سازی و مهندسی؛صنایع اصلی این شهر هستند. سایر صنایع عبارتند از تولید موتور کشتی، لوکوموتیو، تجهیزات الکتریکی، ابزار دقیق و مواد غذایی.

بناهای تاریخی

کیل در جنگ جهانی دوم تا حد زیادی ویران شد اما از آن زمان با فضاهای سبز وسیع بازسازی شده است. بناهای تاریخی بازسازی شده پس از سال 1945 عبارتند از کلیسای سنت نیکلاس (ساخته شده درحدود ۱۲۴۰) و کاخ دوک های هلشتاین-گوتورپ (حدود ۱۲۸۰)، جایی که تزار آینده پتر سوم روسیه در آنجا متولد شد.

ایلما1 2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دانشگاه کریستین آلبرشتز کیل (تاسیس ۱۶۶۵) که شامل یک موسسه مشهور اقتصاد جهانی است. یک گالری هنری و قدیمی ترین باغ های گیاه شناسی، در آلمان، در نزدیکی محوطه قدیمی دانشگاه قرار دارند. این شهر دارای موزه های کشتیرانی و قوم نگاری است و موسسه زیست شناسی دریایی دارای یک آکواریوم است. مراسم سالانه Kieler Woche (هفته کیل) در ماه ژوئن یک جشنواره بین‌المللی و فرهنگی است،که در این شهر برگزار میشود.

تصاویر ارسالی از آلمان:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *