“آژنگ نیوز”:یونسکو اودسا را به فهرست میراث جهانی در خطر اضافه کرد.این اقدام برای ارائه حفاظت و منابع بیشتر به شهر بندری تاریخی در نظر گرفته شده است.

اخیرا یونسکو تصمیم خود را برای اضافه کردن مرکز تاریخی اودسا، اوکراین به فهرست میراث جهانی در خطر خود اعلام کرد.

در نشستی در پاریس، کمیته میراث جهانی از یک “رویه اضطراری” برای تعیین این نام استفاده کرد که به دلیل درگیری های مداوم در منطقه، روند را تسریع کرد.

آدری آزولای، مدیر کل یونسکو در این باره می گوید: «اودسا، یک شهر آزاد، یک شهر جهانی، یک بندر افسانه ای که اثر خود را در سینما، ادبیات و هنر به جا گذاشته است، بنابراین تحت حمایت تقویت شده جامعه بین المللی قرار می گیرد. در حالی که جنگ ادامه دارد، این تصمیم مظهر عزم جمعی ما برای اطمینان از این است که این شهر، که همیشه بر تحولات جهانی غلبه کرده است، از تخریب بیشتر محافظت می شود.

در ماه‌های اخیر، یونسکو اقداماتی را برای حفاظت از آثار کلیدی هنر و معماری در سراسر شهر انجام داده است، مانند دیجیتالی کردن یک مجموعه مستند و نزدیک به ۱۰۰۰ اثر هنری در آرشیو ایالت اودسا. این سازمان همچنین به تعمیر آسیب‌های وارد شده به موزه هنرهای زیبای اودسا و موزه هنرهای مدرن اودسا کمک کرده است.

اودسا که گاهی “مروارید دریای سیاه” نامیده می شود، توسط کاترین کبیر در اواخر قرن ۱۸ تاسیس شد. این شهر تبدیل به یک شهر بندری مهم و همچنین مرکزی برای فرهنگ، هنر و آموزش شد. همانطور که لورن مک کارتی از نیویورک تایمز می نویسد، “این مکان صدها ساختمان با اهمیت معماری و فرهنگی هم برای روس ها و هم برای اوکراینی ها است که آن را به یک جایزه در جنگ تبدیل می کند.

اودسا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نیروهای روسی از زمان آغاز جنگ چندین بار به اودسا حمله کرده اند. اوکراینی ها برای محافظت از شهر بندری تلاش کرده اند و از کیسه های شن و موانع برای محافظت از بناهای تاریخی مختلف و ساختمان های مهم استفاده کرده اند.

یونسکو می‌گوید که وضعیت میراث جهانی «دسترسی به کمک‌های فنی و مالی تقویت‌شده بین‌المللی را فراهم می‌کند، که اوکراین ممکن است برای تضمین حفاظت از اموال و در صورت لزوم کمک به بازسازی آن درخواست کند».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در توییتر خود نوشت: «از آنانی که به محافظت از مروارید ما در برابر حملات مهاجمان روسیه کمک می‌کنند سپاسگزارم. زلنسکی در آبان ماه امسال  رسماً درخواست ثبت میراث جهانی را داده بود.

به گزارش گاردین، روسیه بارها سعی کرد رأی گیری در مورد نام یونسکو را به تعویق بیاندازد و آن را نقض رویه های استاندارد این گروه خواند و تاکید کرد که تنها تهدید اودسا از سوی «رژیم ملی گرای اوکراین» است.

کمیته میراث جهانی از ۲۱ کشور تشکیل شده است.برای ثبت اودسا در فهرست میراث جهانی ۶کشور رای مثبت و ۱۴ کشور رای ممتنع و روسیه رای منفی داد.

علاوه بر اودسا، دو مکان دیگر نیز به تازگی به فهرست میراث جهانی در خطر اضافه شد: نمایشگاه بین المللی راشید کرامه طرابلس در لبنان و مکان های دیدنی پادشاهی صبا در یمن.

مترجم احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *