“آژنگ نیوز”:آستانه اشرفیه مهد تولید بادام زمینی در ایران است.البته منشأ بادام زمینی، این محصول خدادادی را ناحیه ای در آمریکای جنوبی می دانند که از آنجا به آفریقا و سپس شرق و کشور ایران راه یافته است.


اما در مورد چگونگی ورود این محصول به ایران نظریه های ذیل وجود دارد:شادروان ابراهیم پورداوود استاد فرهنگ ایران باستان از مفاخر ایران اهل رشت در سفرهای علمی که به کشورهای دیگر داشته، در سال هزارو دویست و هشتادو نه خورشیدی بذر این گیاه را با خود از کشور هندوستان یا به قولی بیروت لبنان آورد و برای اولین بار در ملک شخصیشان در آتشگاه رشت کاشت، ولی از آنحایی که زمین آتشگاه مناسب کشت نبود و ثمر نداد، آنرا در آستانه اشرفیه که زمین آن برای کاشت مناسب تر بود ،کاشت ورواج داد.

بادام - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نظریه وروایت دیگر مبنی بر ورود بذر بادام زمینی در سال هزارو دویست و هشتادو پنج خورشیدی توسط مرحوم میرزا محمد چایکار ملقب به “کاشف السلطنه” پدر جای ایران از هندوستان به ایران وجود داشته که برای نخستین بار در آستانه اشرفیه کشت. باید دانست که ؛ مرحوم کاشف السلطنه غیر از چای ، فلفل، زرد چوبه،زنجبیل ،کافور ، میخک ، هل ،دارچین, انبه را نیز با زحمت بسیار از هند وارد ایران نمود. امروزه این محصول علاوه بر آستانه در تالش و رشت نیز کاشت می شود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *