آژنگ نیوز: ناصر تکمیل همایون، جامعه‌شناس، مورّخ و استاد پژوهشکدۀ مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درگذشت.

ناصر تکمیل همایون (۲ آذر ۱۳۱۵ – ۲۵ آبان ۱۴۰۱) در قزوین زاده شد. او تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در مدارس تهران سپری کرد و در سال ۱۳۳۳ به دانشگاه تهران راه یافت. وی تا سال ۱۳۳۷ دوره‌های کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی ارشد علوم اجتماعی را در آن دانشگاه گذراند و سپس برای ادامۀ تحصیل به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن به تحصیل در رشته‌های تاریخ و جامعه‌شناسی پرداخت. وی در سال ۱۳۵۲ با دفاع از رسالۀ خود با عنوان «تاریخ‌نگاری دورۀ قاجار» به اخذ دکترا در رشتۀ تاریخ نائل شد. پس از آن به تحصیل در مقطع دکتری جامعه‌شناسی روی آورد. او «تغییرات سیاسی در ایران عهد قاجار» را به‌عنوان موضوع رسالۀ خود برگزید و با دفاع از آن در سال ۱۳۵۶ موفق به دریافت دکترای جامعه‌شناسی شد.

تکمیل همایون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دکتر تکمیل همایون پس از بازگشت به ایران در مؤسسۀ تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی مشغول به کار شد و به تدریس در دانشگاه ملّی و سپس دانشکدۀ علوم اجتماعی مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی اشتغال یافت. او بعد از انقلاب به سمت معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و هنر و دبیری شورای عالی فرهنگ برگزیده شد و مدتی نیز در دایرهالمعارف بزرگ اسلامی به پژوهش اشتغال داشت تا اینکه به استخدام مؤسسۀ تحقیقات و مطالعات فرهنگی (پژوهشگاه علوم انسانی فعلی) درآمد و تا اواخر عمر پربار خود با آن پژوهشگاه همکاری علمی داشت.

تکمیل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از جمله آثار دکتر ناصر تکمیل همایون می‌توان به تاریخ ایران در یک نگاه،‌ آموزش و پرورش در ایران، خلیج فارس، گسترۀ فرهنگی و مرزهای تاریخی ایران‌زمین و دکتر محمد مصدق در دوران سلطنت قاجار اشاره کرد. او همچنین اثری در موضوع هویت ملی به نام ایران جان در آستانۀ رونمایی داشت.مراسم تشییع پیکر این استاد تاریخ ،در روز پنجشنبه (دیروز)در شهر تهران و امروز صبح جمعه (۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱ خورشیدی)در شهرقزوین برگزار شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *