“آژنگ نیوز”:امروز ۱۴ مهر سالروز،درگذشت عزیزاله بیات استاد تاریخ ایران است.دکتر بیات متولداول فروروین ۱۲۹۹ در شهر نهاوندبود.

او در دانشسرای عالی تهران به تحصیل پرداخت و سال ۱۳۲۳ با مدرک کارشناسی دانش‌آموخته شد.
در سال ۱۳۳۲ از طرف اداره فرهنگ به کرمانشاه رفت و به مدت ۲۰ سال در این شهر زندگی کرد و در این سال‌ها به پژوهش تاریخ و جغرافیای منطقه کرمانشاه پرداخت و چند کتاب درباره تاریخ و جغرافیای این منطقه به نگارش درآورد.
وی در سال ۱۳۴۲ با استفاده از بورسیه تحصیلی کارمندان دولت به فرانسه رفت و در آنجا به تحصیل در رشته تاریخ و جغرافیا پرداخت و در سال ۱۳۴۸ با درجه دکترا از دانشگاه پل ساباتیه در شهر تولوز دانش‌آموخته شد.

بیات - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گزیده آثار:
«آثار باستانی کرمانشاه»
«جغرافیای مختصر کرمانشاه»
«تاریخ ایران از ظهور اسلام تا دیالمه»
«تاریخ ایران از آغاز تا انقراض پهلوی با تجزیه و تحلیل منابع و ماخذ»
«شناسایی منابع و ماخذ تاریخ ایران از آغاز تا سلسله صفویه»
«تاریخ تطبیقی ایران (از سلسله ماد تا پهلوی) با تمام دنیا»
«تاریخ مختصر ایران»
«تاریخ منابع و ماخذ ایران»
«تحریر و تحشیه تاریخ گیتی‌گشای نامی»
«جغرافیا برای دانشسراها و دبیرستان‌ها»
«کلیات تاریخ و تمدن ایران پیش از اسلام»
«علل و زمینه‌های پیروزی‌ها و شکست‌های ایرانیان»
«کتب درسی تاریخ برای دانشسراها و دبیرستان‌ها»
«کلیات جغرافیای طبیعی و تمدنی ایران»
«کلیات گاه‌شماری در جهان»
«نهاوند».

تدریس:
او در زمان سکونتش در کرمانشاه به عنوان معلم تاریخ و جغرافیا به تدریس در مدارسی همچون دبیرستان شاهدخت کرمانشاه می‌پرداخت. همچنین پس از دریافت مدرک دکترا و بازگشت به ایران، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، دروس تاریخ تمدن اسلام، تاریخ ایران، گاه‌شماری و تقویم را در دانشگاه‌های شهید بهشتی (به عنوان عضو هیئت علمی)، دانشگاه آزاد، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه الزهرا تدریس کرد.

وی از اساتید مهم گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی بود.تخصص اصلی استاد بیات حوزه منابع و ماخذ تاریخی بود.وی در دانشگاه نیز از معدود اساتیدی بود که در حوزه منابع و ماخذ تاریخ ایران در دوره پیش از اسلام و بعد از اسلام تدریس میکرد.وی بر تلفظ و نوشتن درست عناوین تاریخی و نیز منابع تاریخی تاکید داشت.موضوعی که در حوزه تاریخ بسیار برای آگاهی درست از تاریخ اهمیت فراوانی دارد.تسلط وی بر منابع تاریخی حیرت انگیز بود زیرا وی علاوه بر مطالعه اغلب متون قدیمی تاریخ در بسیاری موارد به تصحیح و توضیح این متون سنگین وپیچیده نیز پرداخته بود.

از مهمترین ویژگی های وی در مورد فعالیت در دانشگاه حضور منظم و به موقع ایشان بر سر کلاسهای درس بود.در حالیکه دانشجویان وی می دانستند که استاد همواره مسیر دانشگاه تا خانه را پیاده طی میکردند،حتی اگر این مسیر از ولنجک تا خیابان میر داماد و بالعکس بود!

عزیز اله بیات از اساتیدبدون جایگزین در حوزه تاریخ است که به خوبی و درستی نیز شناخته نشده است.استاد بیات در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۰ در شهر تهران درگذشت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *