“آژنگ نیوز”:تاریخچه چپ دستها آکنده ازموضوعات غیر قابل باور است که موجب شده چپ دستی هنوز هم یک موضوع عجیب به نظر برسد. اگر شما یکی از ۱۰ درصد افرادی هستید که چپ دست هستند، احتمالاً به دلیل چپ دستی خود دچار ناامیدی زیادی شده اید. در کودکی، ممکن است به یاد بیاورید که در مدرسه با همکلاس خود در زمان نوشتن بر روی میز کلاس آرنج هایتان به هم برخورد می کرده است. یا بدتر از آن، داشتن معلمی بوده  که با گرفتن دست چپتان، شما را مجبور به نوشتن با دست راست میکرده است.همچنین  به عنوان یک بزرگسال، نیزمتوجه شده اید که اشیاء معمولی مثل: قیچی، ماشین، فنجان اندازه گیری، و پد کارت اعتباری در فروشگاه مواد غذایی – برای افراد راست دست طراحی شده اند.البته این موضوع  آزاردهنده و ناخوشایند باشد، اما باید مثبت بود جون اوضاع می تواند بسیار بدتر از این هم باشد. چنانکه اگر تاریخ را مرور کنیم میبینم که چپ دستهادر طول تاریخ مورد تبعیض قرار می گرفتند.

چپ دست ها در دنیای باستان

به نظر می رسد ترجیح دادن دست راست بر چپ ،یک باور ذاتی و غریزی است. زیرا این موضوع در بین فرهنگ ها بسیار گسترده است. به عنوان مثال، در مصر باستان و بین النهرین، دو دست خدایانشان قدرت های متضادی داشتند. دست راست خدا می‌توانست قدرت شفابخشی بدهد یا برکت بدهد، اما از دست چپ خدا برای نفرین کردن، تخریب اشیا یا آسیب رساندن استفاده می‌شد. در تصاویر به جا مانده از مصریان باستان، می‌توانیم ببینیم که دشمنان آنها اغلب چپ‌دست نشان داده می‌شوند در حالی که مصری‌ها تقریباً همیشه از دست راست خود استفاده می‌کنند.

چپ2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آشوری های ضد دست چپ

آشوریان باستان مانند بسیاری از فرهنگ ها معتقد بودند که از دست راست برای غذا خوردن و همچنین برای انجام مراسم تشریفاتی استفاده می شود. آنها حتی به خاطر هنر هم از این موضوع منحرف نشدند. یکی از نقش برجسته های جالب، نمونه ای از این موضوع را ارائه می دهد. این سنگ نگاره ،دو شکل را نشان می دهد که آینه ای از یکدیگر هستند. مجسمه کاملاً متقارن خواهد بود، به جز یک مورد از جزئیات. این هنرمند با نشان دادن هر دو شکل با دست راست خود، تصویر آینه را تغییر داده است!.

چپ3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تعصب در یونان باستان

مردم یونان باستان، از جمله روشنفکرانی مانند فیلسوفان ارسطو، سقراط و افلاطون، دست راست را با صداقت، درستکاری و نیکی و چپ دستی را با ناپاکی، رفتار غیراخلاقی و جنایتکارانه و شرارت مرتبط می دانستند. فیلسوفان در درک خود از علت اصلی چپ دستی متفاوت بودند.افلاطون معتقد بود که چپ دستی نتیجه بد سرپرستی است. ارسطو می نویسد که دست غالب شخص، تجلی طبیعی روح ذاتی آنهاست. اگر ذاتاً خوب بودند، طبیعتاً راست دست بودند، اما اگر بد به دنیا می آمدند، چپ دست بودند. اما افلاطون فکر می کرد که نوزاد اصلا با دستان مساوی به دنیا آمده است. اما یک کودک در نتیجه تربیت بد والدین، زیاده‌روی مادران یا تحصیل ناکافی به چپ دستی مبتلا می‌شود.

چپ5 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اسکندر مقدونی: چپ دست بود ؟

بسیاری از مورخان ادعا می کنند که اسکندر مقدونی چپ دست بود. البته اثبات این امر دشوار است، اما برخی از شواهد متنی وجود دارد که در آن جنگجوی بزرگ از فضایل دست چپ تمجید می کند. با این حال، داستانی جذاب در مورد اسکندر مقدونی و چپ‌ دستها وجود دارد. ظاهراً اسکندر که اغلب به سرزمین‌های دور در سراسر خاورمیانه و آسیا سفر می‌کرد، به کشوری کل افرادش چپ دست بودندبرخورد کرد. اسکندر و افرادش به راحتی کشور چپ دست ها را شکست دادند و همه آنها را سلاخی کردند تا راه چپ دست های شیطانی آنها گسترش نیابد. اگرچه اسکندر از این فتح به خود می بالید، اما هیچ مدرکی برای اثبات صحت این داستان وجود ندارد.

چپ4 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در روم باستان همه چیز درست بود

رومیان باستان نیز به دست راست علاقه داشتند. در واقع، دست دادن به هنگام سلام کردن، یک رسم است که در روم باستان آغاز شده است. شخص با دراز کردن دست راست خود نشان می‌دهد که سلاح مخفی در دست ندارد. رومیان باستان نیز رسم بستن حلقه ازدواج را در دست چپ به ما دادند. این اقدام به عنوان راهی برای دفع ارواح شیطانی بود که به دست چپ نسبت می دادند.

چپ6 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

چپ ها و کلیسای قرون وسطی

کلیسای کاتولیک در قرون وسطی اعتقادات سختی در مورد چپ دستها داشت. متعصبان مذهبی با اعلام این که چپ دست ها با شیطان همدست هستند، شرارت چپ دست ها را یک قدم جلوتر بردند. یک زن را می توانستند دستگیر کرده و به جادوگری متهم کنند فقط به این دلیل که چپ دست بود. کلیسا تمام تلاش خود را کرد تا جلوی تحمیل شیطانی چپ دست ها را بگیرد، اما از نابودی سیستماتیک چپ دست ها کوتاهی کرد. با این حال، چپ دستها اغلب به جنایت، شیطان پرستی و جادوگری متهم می شدند.

چپ7 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

زمانی که تصور می‌شد مردم به دلیل نزدیک بودن چشم‌هایشان به هم یا داشتن جمجمه‌ای به شکل خاص، مجرم هستند. یک پزشک و دانشمند به نام سزار لومبروزو این روش را برای چپ دست ها به کار برد و به این نتیجه رسید که افراد چپ دست مجرمانی بیمارگونه، روان پریش و مستعد خشم و وحشی گری هستند. در نتیجه، تعداد بیشتری از جوانان مجبور شدند دست غالب خود را انکار کنند و صرفا یاد بگیرند که هر طور شده نوشتن و کارهای دیگر را با دست راست خود انجام دهند.

چپ دست ها در نظام آموزشی

چپ8 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در قرن ۱۹و ۲۰، در آمریکا و اروپا ُبه معلمان دستور داده شد که شاگردان چپ دست خود را به سمت راست بودن تربیت کنند. آنها به اعمال ظالمانه و تحقیر آمیز مانند بستن دست چپ دانش آموز متوسل شدند، بنابراین افراد مجبور میشدند از دست راست خود استفاده کنند و دانش آموزی را که از دست چپش استفاده می کرد به شدت تنبیه یا شرمنده میکردند. طبیعتاً این تأثیر مخربی بر روان دانش‌آموزان داشت و به شورش، ترس و اضطراب منجر شد. باورش سخت است، اما این رویه تا دهه ۱۹۷۰ در ایالات متحده ادامه داشت. کشورهای دیگر حتی خشن تر بودند. در اسپانیا و ایتالیا در آن زمان، نوشتن با دست راست در مدارس اجباری بود. چپ دستی در آلبانی غیرقانونی بود و چپ دست ها می توانستند متهم به جرم شوند.

چپ دست های امروز

چپ1 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اگرچه ما برای جامعه ای فراگیر گام برداشته ایم، اما امروزه هنوز تبعیض گسترده ای در عالم واقع علیه چپ دستها وجود دارد. طراحان محصول اغلب ۱۰درصد از جمعیتی را که به عنوان افراد چپ‌دستها معرفی می‌شوند، هنگام تولید اقلام روزمره فراموش می‌کنند، بنابراین زندگی به‌عنوان چپ‌دست بسیار چالش‌برانگیزتر می‌شود. به عنوان مثال، صفحه اعداد روی صفحه کلید کامپیوتر در سمت راست قرار دارد. جا لیوانی در ماشین نیز همینطور است. دیگر  به بازکن کنسرو و چوب گلف اشاره نمیکنیم. با این حال،به تدریج در دوران مدرن اقداماتی برای در نظر گرفتن بقیه افراد اجتماع یعنی چپ دستها  درحال انجام است.

نویسنده:محبوبه غلامی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *