آژنگ نیوز: زیگموند فروید شاید در عصر مدرن به دلیل توسعه تکنیک روانکاوی، افشاگری های بحث برانگیز و شاید مشکوک او در مورد رشد غریزی انسان، و تمایلش به تعبیر رویاها مشهور باشد. همچنین شاید تعجب برانگیز باشد که بدانیم کتابی که اکنون تأثیرگذارترین کتاب او و آنچه که خودش آن را «مهمترین» دستاوردش می‌دانست، یعنی کتاب«تعبیر رویاها»، هشت سال تمام طول کشید تا تیراژ اولیه‌اش به فروش برسد. این تیراژ اولیه هم فقط ۶۰۰ نسخه بود. با این حال، با گذشت دهه‌ها، استفاده از رویاها در تحلیل و تفسیر زندگی در بین عموم مردم رایج‌ شد. اونیز  به اندازه‌ای عمر کرد که ببیند کتابش به یک موفقیت فرهنگی و تجاری تبدیل شده است.

فروید و مادرش - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
فروید ۱۶ ساله و مادرش

فروید و کوکائین

فروید در طول آزمایش های خود در زمینه داروشناسی، مجذوب مزایای ادعایی یک درمان معجزه آسای جدید شد: کوکائین. او متوجه شد که وقتی آب را با مقدار کمی از این پودر ترکیب مبکندو می خورد، بهره‌وری او افزایش می‌یابد، احساس می‌کند روحیه‌اش سبک شده و اعتماد به نفسش افزایشیافته است. او حتی شروع به توصیه مصرف کوکائین به بیمارانش کرد تا نتایج فاجعه باری نصیب بیمارانش شود، زیرا بسیاری از آنها به جای معالجه شدن با این دارو دست و پنجه نرم می کردند و حتی چند بیمار به اعتیاد کامل مبتلا شدند. هنگامی که در طول سال ها مرگ و میرها و اعتیادهای بیشتری با این دارو مرتبط شد، فروید از حمایت از مزایای سلامتی آن دست کشید و در نهایت نیزخود این ماده را کنار گذاشت.اما او در دوران زندگیش و بهره گیری از کوکائین تنها نبود.حتی نام تجاری محبوب آن دوران یعنی نوشابه کوکاکولا هم تا سال ۱۹۰۳ حاوی مقادیر زیادی از این مواد کشنده بود.

کاناپه فروید - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
کاناپه مشهور فرویدو قالی های ایرانی

او به هالیوود اهمیت نمی داد

فروید در طول زندگی خود پول زیادی را از چندین رسانه که سعی در جلب نظر این متخصص مغز و اعصاب مشهور در مورد افراد مشهور یا شخصیت های تاریخی داشت، رد کرد. یک بار، ساموئل گلدوین ازکمپانی مترو کلدوین مایر، به فروید ۱۰هزاردلار (یا بیش از ۱.۵میلیون دلار امروز) پیشنهاد کرد تا مشاور فیلمنامه برخی از داستان های عاشقانه آینده مانند کلئوپاترا باشد.اما او به دلیل عدم علاقه آن را رد کرد.

فرویدو نازی های آلمان

فروید یک یهودی بود، بنابراین هنگامی که رژیم نازی،اتریش را در زمان حکومت هیتلر ضمیمه کرد، زندگی این روانکاو هم به مخاطره افتاد. او با کمک پرنسس دانمارک ماری بناپارت، یک بیمار قدیمی و روان‌درمانگر که خود کاناپه مشهور فروید را پس از درمان موفقیت‌آمیز به او هدیه داد،به سختی از دستگیری فرار کرد.

فروید - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما بعدا نازی‌ها نمایشی از سوزاندن کتاب‌های فرویداجرا کردند و بسیاری از اعضای خانواده‌اش را نیز به اسارت گرفتند. بعد از شروع جنگ، چهار تن از خواهران او به اردوگاه های کار اجباری فرستاده شدند و در آنجا همگی با مرگ نابهنگام خود مواجه شدند. فرویدالبته در آن زمان از این موضوع بی خبر بود.

مترجم:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *