“آژنگ نیوز”:سازه باشکوه و مجلل رومی در انگلستان دوباره مدفون شد!ویرانه‌های یک ویلای رومی که در بریتانیا کشف شده بود، تنها یکسال پس از اعلام کشف، دوباره دفن شد! بی‌بی‌سی نیوز گزارش می‌دهد که سازمان حفاظتی Historic England (انگلستان تاریخی)، امیدوار است این اقدام بتواند از سایتِ باستان‌شناسیِ “first-of-its-kind” (اولین در نوع خود) برای نسل‌های آینده محافظت کند.

این کشف در سال گذشته کارشناسان را خوشحال کرد و آنها بر اهمیت تاریخی آن تأکید کردند. «کِیت اِمِریک»، بازرس آثار باستانی در سازمان Historic England، سال گذشته در بیانیه‌ای گفت:« این بقایای باستان‌شناسی یک یافته خارق‌العاده هستند و بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تابحال رویایِ کشف آن را در این مکان داشتیم». این یافته‌ها در حال حاضر دانش و درک بهتری از بریتانیای دوران روم به ما می‌دهند.

باستان‌شناسان در سال 2021 هنگام بررسی زمینی که برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده بود، ویرانه ها را در «اسکاربرو» انگلستان کشف کردند. سازه یافت شده احتمالا یک ویلا و ساختمان لوکس و مجلل رومی بوده یا شاید ساختمانی مذهبی! تقریبا به اندازه دو زمین تنیس، این سازه دارای یک مرکز دایره‌ای شکل است که احتمالاً یک برج بوده، با راهروهایی که به چندین اتاق و ساختمان‌های بیرونی منتهی می‌شدند.

انگلیس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در گزارش گاردین چنین آمده که:‌ باستان‌شناسان با این نظر موافق هستند که این سازه با صرف‌نظر از کاربرد آن، توسط با کیفیت‌ترین معماران شمال اروپا در آن دوره طراحی شده و توسط بهترین صنعتگران ساخته شده است. کیت امریک در مصاحبه با گاردین در اهمیت این سازه چنین عنوان می‌کند:« این کشف قطعا از اهمیتی ملی برخوردار است و من به آسانی می‌گویم که این کشف یکی از مهم‌ترین اکتشافات رومی در بریتانیا در یک دهه اخیر بوده

اما سوال این است که چرا باید چنین یافته مهمی را مدفون کرد؟!

بنا به گفته بنیاد گِتی، یافته‌های باستان‌شناختی اغلب به دلایل مختلف دوباره دفن می‌شوند. در برخی موارد، منابعی (مانند پول، کارکنان و مواد مناسب) برای نگهداری هرچه بهتر سایت در دسترس نیست. دفن مجدد همچنین یک محافظت موثر در برابر خرابی و آسیب‌های ناشی از گردشگران و آب و هوای سخت است.

«الکساندریا سیواک» در وب سایت بنیاد گتی می نویسد:«ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما گاهی اوقات دفن یافته‌های هنر و معماری باستانی بهترین راه برای ایمن نگه داشتن آن از تهدیدات محیطی و انسانی است. به گفته بی بی سی، زمین بالای این سازه بعنوان یک فضای عمومی باز خواهد ماند. در نهایت، «تصویر تفسیری» از این محوطه باستانی برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *