“آژنگ نیوز”:”اصلاح وضع رانندگی در تهران در دست آموزشگاه رانندگی است و از امکانات این موسسات باید بیشتر استفاده شود .زیرا در این صورت  کسانی که پشت فرمان اتفاقی می نشینند با تجربه کامل و با حوصله و خونسردی بیشتر و آشنایی کافی و مقررات  راهنمایی و رانندگی در شهر و خارج رانندگی  خواهند کرد.” این مطلب در اجتماع مدیران آموزشگاه های رانندگی در مرداد ماه سال ۱۳۴۹ مطرح گردید.

آموزش رانندگی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این نشست مطرح شد که تعداد آموزشگاه های رانندگی برای آموزش تعداد موجود داوطلبان رانندگی کافی است. ولی طی چند سال گذشته با صدور اجازه نامه های جدید، تاسیس مراکز آموزش موجبات تشتت  شدید میان آموزشگاه ها را فراهم آورده است. آنها به جای توجه به اهمیت و نحوه آموزش افراد و هنر آموزش ، به رقابت پرداخته اند.

آموزش ایمنی

این  موضوع موجب بیگانگی آنها به مسئله تقویت رانندگان آشنا به مقررات گردیده و مراکز هنری و هنر آموزان را از اهداف اصلی خود بازداشته است.نکته دیگری که در این نشست مطرح شد آن بود که تربیت راننده آشنا به مقررات راهنمایی و رانندگی و تفهیم آموزش ایمنی ابزار کنترل کننده اتومبیل ها ،تنها از استادان مراکز تعلیماتی بر آید. متاسفانه در شرایط حاضر در امر مهم تعلیمات و آموزش افراد بیشتر به عهده آموزگاران کوچه ای که هر یک اتومبیلی خریداری کرده و بدون داشتن صلاحیت اقدام به تعلیم این افراد می کنند، واگذار گردیده است.

یک راننده عادی نمی‌تواند نقش آموزش را به عهده گیرد و این کار مهم از آموزگاران راننده که عمری را در این راه سپری کرده و به رموز  آموزش راندن اتومبیل در شهر و بیابان کوه و دشت کاملا تسلط دارند واگذار گردد. 

گواهی تصدیق 1311 و 1312 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پیشنهادات پیشکسوتان آموزش رانندگی

در سال ۱۳۴۹ اتحادیه اموزشگاه های رانندگی در تهران اعلام کرد  که علت نابسامانی وضعیت رانندگی در شهر تهران نبودن احساس مسئولیت در راندن  در میان گروهی از رانندگان است.

پیش کسوتان  و کهنسالان اتحادیه پیشنهاد کردند برای جلوگیری ازراندن  اتومبیل به وسیله افراد بدون گواهینامه ،مأموران مخصوص پلیس در مراکز شهرت گمارده شده و در موقع حرکت از رانندگان گواهینامه مطالبه گردد.

در صورت اجرای  آن از طرف ماموران  مسئله راندن اتومبیل به وسیله افراد بدون گواهینامه به کلی از میان خواهد رفت و همکاری بسیار نزدیک تر میان مردم و افراد پلیس راهنمایی برقرار خواهد شد. این اتحادیه اعلام کرد بدون ‌تردید اکثریت مردم تهران آشنا به مقررات و علائم رانندگی هستند و از اینکه برای حفظ و حراست از آنها گواهینامه خواسته شود مشکلی ندارند و با نهایت میل  آن را ارائه خواهند داد.

پلیس جریمه دهه 40 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما عده ای که به رعایت مقررات  بی اعتنا هستند ناچار می شوند که در مورد گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنند.با تصویب جریمه های سنگین برای رانندگی بدون گواهینامه به تدریج فرا گرفتن آموزش رانندگی و دریافت گواهینامه در کشور نهادینه شد.

نویسنده:حسن محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *