آژنگ نیوز: تصویری از گلدانی با پرتره یک مغ ایرانی،او در حال اجرای مراسم آتش ،از مذاهب قدیمی ایران است.این تصویر مربوط به دوران حکومت هخامنشیان در ایران می باشد.

مغ ایراینی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هرودوت مورخ یونانی، می‌گوید که مادها از شش قبیله، تشکیل می‌شده‌اند و نام یکی از این قبایل را مغ‌ها می‌نامد. هرودوت در باب مغان می‌گوید که آنان کهانت و سرپرستی دین ایرانی را بر عهده داشتند. همچنین این دسته، غیب گویان و خوابگزاران دولت ماد، به شمار می‌رفتند.

رومان گیرشمن باستان‌شناس فرانسوی اوکراینی‌تبار مینویسد: مغان در ابتدا، مزایای سیاسی داشتند و رویه و طرز عمل خود را در مراسم دینی از دوران مادها به یادگار داشتند و این رویه ها و سنت‌ها در نظرشان بسیار مهم بود. مغان همراه سپاه می رفتند تا قربانی‌ها را انجام دهند. خواب را تعبیر می کردند و در مراسم تاج گذاری پادشاه جدید که تشریفات آن در دوره هخامنشی، در پاسارگار انجام می‌شده، شرکت می کردند. همینطور ایشان مسئول تربیت جوانان و نگهبان مقابر پادشاهان بودند. (مانند نگهبانی آرامگاه کورش اول بنیانگذار سلسله هخامنشی و سایر پادشاهان هخامنشی) و بهرحال گروهی مجزا را تشکیل می دادند و در فلسفه عالم هستی به ثنویت و دوگانه پرستی، یعنی اعتقاد به دو اصل، خدا و اهریمن قایل بودند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *