“آژنگ نیوز”:شهر آمستردام در کشور هلند به عنوان یک دهکده ماهیگیری در حدود قرن سیزدهم تأسیس شد. آمستردام در اواخر قرن دوازدهم در کنار یک سد که بر روی رودخانه آمستل ایجاد شده بود،شکل گرفت. نام Amstelledamme نیز برای اولین بار در مورد امتیاز عوارض فلوریس پنجم، کنت هلند، مورخ ۲۷ اکتبر ۱۲۷۵ به چشم می خورد.

3a4ba49e 0e24 4ff5 b4aa 5af9aec368ef - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در طول قرن چهاردهم، به ویژه در قرن پانزدهم، آمستردام دستخوش توسعه سریعی شد که پایه و اساس عصر طلایی را بنا نهاد. . امروزه تنها تعداد بسیار کمی از ساختمان های قرون وسطایی باقی مانده اند. چند نمونه از آنها عبارتند از: کلیساهای قدیمی و جدید و Houten Huis (خانه چوبی) در Begijnhof. در سراسر قرون وسطی خانه ها عموماً از چوب ساخته می شدند که نوعی مصالح ساختمانی آسیب پذیر است. Houten Huis معروف نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نتیجه اکثر آنها نابود شدند. با این وجود، تعداد بسیار زیادی از خانه های آمستردام هنوز دارای قاب های چوبی هستند.

486cd1b2 1a25 40cf b1b2 722a2aec15da - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

۱۵۸۵-۱۶۷۲: عصر طلایی آمستردام
دوره ۱۵۸۵-۱۶۷۲، عصر طلایی، اوج موفقیت تجاری آمستردام بود. در آن زمان آمستردام بازار اصلی جهان بود. در این دوره منظره شهری مشخص آمستردام توسعه یافت. گسترش شهری ۱۶۱۳ و ۱۶۶۳ هنوز هم ظاهر مشخصه شهر را تعیین می کند. قدمت برخی از مهم ترین بناهای تاریخی به این دوره بازمی گردد، به عنوان مثال. تالار شهر در میدان دام (کاخ سلطنتی کنونی)، Westerkerk، Zuiderkerk، و همچنین تعداد زیادی خانه کانالی که از جمله آنها De Dolfijn (دلفین)، De Gecroonde Raep (شلغم تاجدار)، Bartolotti Huis، Huis هستند.

۱۶۷۲-۱۷۹۵: عصر طلا و نقره
سال ۱۶۷۲ برای جمهوری هلند سال فاجعه ای بود؛زیرا فرانسوی ها و انگلیسی ها به طور همزمان حمله کردند. دوران طلایی به پایان رسیده بود. با این وجود، آمستردام توانست رونق خود را در طول دوره ۱۷۹۵-۱۶۷۲ به‌رغم مخمصه‌ای که جمهوری در آن قرار داشت، تثبیت کند. این شهر یک بازار اصلی باقی ماند و توانست موقعیت خود را به عنوان مرکز مالی اروپا حفظ کند.

aaeb3326 e2e8 428b 856a e82d90433f70 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در حالی که عصر طلایی در درجه اول دوره سنگ و قیر بود، دوره جدید اوضاع بهتر شد وبه عنوان عصر طلا و نقره شناخته می شود. تعداد زیادی از خانه های ساخته شده در این زمان، هم خانه های ساده و هم خانه های کانالی غنی، نشان دهنده رونق شهر است. در نتیجه اکثر خانه های واقع در مرکز شهر به قرن هجدهم باز می گردد.

۱۷۹۵-۱۸۱۳: رکود و زوال
در سال ۱۷۹۵ دولت الیگارشی های پاتریسیان سرنگون شد و جمهوری قدیمی دیگروجود نداشت. به زودی فرانسوی ها کشور را اشغال کردند. در طول دوره ۱۷۹۵-۱۸۱۳ آمستردام به شدت از رکود اقتصادی رنج برد، وضعیتی که با رکود توسعه جمعیتی ادغام شد. بسیاری از خانه ها خالی بود و برخی از آنها حتی به دلیل عدم نگهداری فروریخت. خوشبختانه برخی از نماها و فضاهای داخلی که به دوره امپراتوری باز می گردد امروزه باقی مانده است.

۱۸۱۳-۱۹۴۰: بازیابی و گسترش
دوره ۱۸۱۳-۱۹۴۰ با بهبود اقتصادی و از ۱۸۷۰ به بعد، با گسترش مشخص شده است. افزایش ثروت باعث رشد سریع جمعیت شد. این پیشرفت در درجه اول نتیجه انقلاب صنعتی بود که عصر طلایی جدید را آغاز کرد. شهر در حال حاضر به منطقه فراتر از محدوده اولیه گسترش یافته است.

23327b94 c37e 4266 9224 f623002de7e4 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

محله‌های بزرگ با طبقه کارگر ضعیف ساخته شد. دوره ۱۹۲۰-۱۹۴۰ دوران رکود اقتصادی بود. بنابراین بسیار قابل توجه است که مقطع ۲۰-۴۰ به طور مطلوب با دوران باز سازی قرن ۱۹مقایسه می شود. یکی دیگر از ویژگی های این دوره همچنین وارد آمدن آسیب های گسترده به مرکز شهر تاریخی بود. کانال ها پر شد و پیشرفت های ترافیکی جدیدی محقق شد.

گزارشها و تصاویر ارسالی از هلند،علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *