“آژنگ نیوز”:لایه یا نوعی سپر که در استراتوسفر زمین تشکیل شده است، لایه اوزون نامیده می شود. این لایه حاوی سطوح بالایی از ازن است، بنابراین به عنوان لایه ازن شناخته می شود.

لایه اوزون در نواحی بالایی استراتوسفر و در قسمت پایینی جو زمین یافت می شود که با محافظت از زمین در برابر اشعه های مضر فرابنفش عمل می کند. اشعه ماوراء بنفش منتشر شده از خورشید بسیار مضر است که زندگی روی زمین را تحت تأثیر قرار می دهد. نه تنها انسان، هم حیوانات و هم گیاهان نیز تحت تأثیر این تشعشعات قرار می گیرند زیرا اکسیژن آزاد را به ازن تبدیل می کنند.

لایه اوزون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کارکرد لایه ازن

لایه اوزون که در نواحی فوقانی استراتوسفر یافت می شود پتانسیل جذب حدود 97 تا 99 درصد از اشعه های مضر فرابنفش خورشید را دارد که از جان انسان ها در برابر خطرات مختلف سلامتی از جمله مشکلات مربوط به چشم و پوست محافظت می کند. سرطان، بیماری های پوستی، سرطان و سایر اختلالات. اشعه ماوراء بنفش همچنین بر محیط زیست تأثیر منفی می گذارد که منجر به کاهش بهره وری، گیاهان و جانوران زمین و سایر اشکال حیات می شود.

تشکیل لایه ازن
لایه ازن که در فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری از سطح زمین یافت می شود از تجمع اوزون تشکیل شده است. ازن با تبدیل اکسیژن اتمسفر (O2) به ازن (O3) انباشته می شود و به این فرآیند “چرخه چپمن” می گویند.
ضخامت لایه اوزون به طور کلی با فصول و سایر عوامل جغرافیایی متفاوت است. طبق گزارشات، لایه اوزون تقریباً ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بالاتر از زمین قرار دارد که ضخامت آن حدود ۳میلی متر یا حدود ۳۰۰ واحد دابسون است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *