“آژنگ نیوز”:تئوری توطئه امروزه و نیز پس از دوران کورونا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است مثلا از هر سه آمریکایی بیش از یک نفر براین باورند که گرم شدن کره زمین یک فریب است. ۴۹ درصد از نیویورکی ها معتقدند که دولت ایالات متحده در حملات ۱۱سپتامبر همدست بوده است.بیش از ۵۰ درصد آمریکایی ها معتقدند که لی هاروی اسوالد به تنهایی اقدام به ترور جان اف کندی نکرده است.تقریباً ۳۷ درصد از آمریکایی ها معتقدند که سازمان غذا و دارو (FDA) عمداً مردم را از دستیابی به درمان های طبیعی برای سرطان باز می دارد.

در حقیقت تئوری های توطئه به طور باورنکردنی گسترده هستند وبه نظر می رسد بخشی از تمام جوامع مدرن و سنتی را شامل می شوند. تحقیقات و پژوهشهای علمی  هنوز،فرهنگی را شناسایی نکرده است که دارای نوعی باور به توطئه نباشد.

توطئه1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درک تئوری های توطئه

دانشمندان علوم اجتماعی درباره اینکه دقیقاً چه چیزی تئوری توطئه را تشکیل می دهد به اتفاق نظر نرسیده اند.البته نگاهی به عناصر کلیدی تئوری توطئه ،به روشن شدن این موضوع کمک می‌کند که چرا درعصر رسانه‌های اجتماعی، افزایش مصرف اخبار و سردرگمی که همراه با همه‌گیری کووید-۱۹ به وجود آمد، محیط مناسبی برای ظهور توطئه‌ها ایجاد کرد.

تئوری توطئه

تئوری توطئه به عنوان نظریه ای تعریف می شود که توضیح استاندارد یک رویداد را رد می کند و در عوض یک گروه یا سازمان مخفی را مسئول انجام یک توطئه مخفی می داند.

تئوری های توطئه شامل ایده گروه های قدرتمندی از افراد است که اقدامات مخفیانه ای انجام می دهند که از نظارت عمومی پنهان است.این امر ذاتاً به این معنی است که رد کردن تئوری توطئه بسیار دشوار است. یک نظریه پرداز توطئه، احتمالاً معتقد است که هر کسی که سعی می کند تئوری خود را بی اعتبار کند، خودش بخشی ازآن توطئه است!

مطالعه روانشناسی تئوری های توطئه آنها را به پنج عنصر اصلی تقسیم کرد:

این فرضیه ای(یا الگویی) مرسوم ،در مورد چگونگی ارتباط علّی افراد و رویدادها با یکدیگر است.

توطئه گران در اعمال خود عمدی هستند.

همواره گروهی از بازیگران دروغگو و بد با هم در جهت رسیدن به هدفی کار می کنند .

خطر آسیب رساندن به دیگران از سوی توطئه گران وجود دارد.

توطئه گران مخفیانه عمل می کنند،این امرتوضیح می دهد که چرا اغلب شواهد کمی وجود دارد و همچنین بسیار سخت میتوان آنها را ردیابی کرد.

چگونه تئوری های توطئه گسترش می یابد

هیچ مدرکی مبنی بر وجود تئوری های توطئه بیشتر در مقایسه با دوره های زمانی مختلف، وجود ندارد.فقط ابزارهای بسیار بهتر و کارآمدتری برای تقویت هر توطئه بوجود آمده است.در مجموع هر ایده ای، صرف نظر از اینکه چقدر بی اساس است، اکنون می تواند با سرعت Wi-Fi حرکت کند.

توطئه2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در حال حاضراینترنت به رسانه های اجتماعی و سایر منابع خبری اجازه می دهد تا هر نظری را منتشر کنند. از آنجا که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه، برای بهینه‌سازی تعامل کاربر طراحی شده‌اند، مشتریان بیشتر و بیشتری میتوانند بر تقویت بنیان تئوری توطئه با تهیه و ارسال میزان زیادی از اخبار و تحلیل ها دامن بزنند.

همچنین باید در نظر داشت که کووید-۱۹ نیزتقریباً از هر نظر زندگی ما را تغییر داد، از جمله آنکه باعث افزایش گسترده مصرف اخبار در همه اشکال – به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی شد.

در حال حاضر یک نظرسنجی نشان داده که تقریباً ۷۰درصد از مردم در سراسر جهان مصرف اخبار خود را در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویروس کرونا افزایش داده اند. قابل درک است که همه در تلاش برای کشف این موضوع بودند که چگونه این ویروس می تواند بر سلامت، خانواده و تجارت آنها تأثیر بگذارد.یا اینکه شکل گیری این بیماری ناشی از کدام طرح مبتنی و متکی بر توطئه بوده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *