“آژنگ نیوز”:کتاب”اندیشه‌ی البرز / یادنامه دکتر محمدعلی مجتهدی”منتشر شد.به‌کوشش بهرام بیانی.چاپ اول ۱۴۰۱، نشر ماهی.قطع رقعی، ۴۱۳صفحه، جلد شومیز.قیمت: ۱۶۵۰۰۰تومان.

درباره کتاب

بی‌شک اغراق نیست اگر بگوییم در طول سده‌ی گذشته دکتر محمدعلی مجتهدی یکی از تأثیرگذارترین افراد در توسعه‌ی آموزش در ایران بوده است. سی‌وچهار سال ریاست دبیرستان البرز، تأسیس دانشگاه صنعتی شریف و ریاست دانشگاه شیراز، پلی‌تکنیک تهران و دانشگاه ملی بخشی از کارنامه‌ی پربار ایشان است.

اندیشه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


«اندیشه‌ی البرز» در دو بخش تدوین شده است. در بخش اول بهرام بیانی پژوهشی درباره‌ی زندگی دکتر مجتهدی به دست داده است. بیانی که خود از شاگردان دکتر مجتهدی در دبیرستان البرز و دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف فعلی) بوده، مخصوصاً در این پژوهش کوشیده است ماجرای دانشگاه آریامهر را از بدو دستور شاه به مجتهدی برای تأسیس آن تا برکناری مجتهدی از نایب تولیت این دانشگاه نشان دهد.

او از نزدیک شاهد توطئه‌ای بود که دستگاه ساواک و هوشنگ منتصری، معاون مجتهدی، ترتیب دادند تا مجتهدی را از کار برکنار‌ کنند.بخش دوم کتاب شامل مقالات و مطالبی است که دیگران پیرامون فعالیت مجتهدی نوشته‌اند.
کتاب حاضر تلاشی است برای ادای دین به این شخصیت برجسته‌ی فرهنگی.

شماری از نامدارترین چهره‌های علمی و فرهنگی ایران کوشیده‌اند هرکدام به سهم خود بخشی از خدمات ارزنده‌ی دکتر مجتهدی را به نسل جوان معرفی کنند.
مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر نیز بسیار سودمند خواهد بود، خاصه آن‌جا که بحث تأسیس دانشگاه صنعتی شریف به میان می‌آید.

گروه رسانه





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *