“آژنگ نیوز”:نشست”بزرگداشت مهندس ایرج کلانتری”از سوی نشریه بخارا برگزار می شود.ششصد و چهل و یکمین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت مهندس ایرج کلانتری اختصاص دارد. این نشست در ساعت پنج و نیم بعدازظهر دوشنبه ششم تیرماه ۱۴۰۱ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
مجله بخارا پیش از این شب‌هایی را به افتخار معماران برجسته معاصر، ازجمله محمدرضا مقتدر و علی‌اکبر صارمی برگزار کرده بود و اینک شبی را به بزرگداشت ایرج کلانتری اختصاص داده است.

gh - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ایرج کلانتری در سال ۱۳۱۶ در تهران زاده شد. دوره متوسطه را در دبیرستان «هدف» گذراند و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته معماری آغاز کرد و در آتلیه هوشنگ سیحون در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به تحصیل ادامه داد و همان‌جا در سال ۱۳۴۲ با مدرک کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد.
او در شماری از طرح‌های ملّی توسعه و شهرسازی مشارکت مؤثر داشت. از سوابق و دستاوردهای ایشان:
ـ مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره «مهندسان مشاور باوند» (۱۳۵۳ تاکنون) و پیش از آن مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره «دفتر مشاوره معماری».
ـ ریاست هیئت اجرایی شورای هماهنگی شهرسازی از بدو تأسیس به مدت ۸ سال.
ـ پیش از شروع فعالیت خود در زمینه مهندسی مشاور، در وزارت کشور به کار تخصصی مشغول بود و به‌عنوان نماینده این وزارت خانه در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و کمیته بررسی و تجدید نظر در قانون نوسازی و عمران شهری فعالیت داشته است.
ـ همواره در مجامع حرفه‌ای معماری و شهرسازی فعالیت داشته ازجمله در هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، شورای مدیریت گروه معماری جامعه مشاوران ایران، هیئت‌مدیره انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز و در شورای عالی خانه هنرمندان ایران عضویت داشته است.
ـ عضویت در شورای تخصصی شهرداری تهران.
ـ در سال ۱۳۸۴ به عنوان معمار سال انتخاب شده است.
ـ عضویت در نهاد تعامل و عضو شورای عالی معماری بم.
ـ مشارکت در پژوهش‌های معماری و شهرسازی، مانند طرح‌های بررسی علل حاشیه‌نشینی در هفده شهر با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر، تنظیم اصلاحیه قانون نوسازی و عمران شهری، تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرای حق مرغوبیت، و گونه‌شناسی مسکن در مناطق ساحلی خلیج فارس.
ـ در زمینه انتشار مقاله، مصاحبه و شرکت در میزگردها با اغلب نشریات تخصصی و برخی از مطبوعات عمومی همکاری داشته است، مانند مجله معماری نوین (عضو هیئت تحریریه)، مجله بانک ساختمان، فصلنامه آبادی، مجله معماری و شهرسازی و فصلنامه معمار .
ـ مشاور مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و مشاور «راهنمائی طراحی معماری ساختمانهای بلند مسکونی» و «شیوه‌نامه وارسی عملیات اجرایی و ساختمان سازی».
ـ حدود ۲۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی و علم و صنعت در رشته‌های طراحی و معماری.
ـ در مسابقه‌های معماری گوناگونی به عنوان عضو هیئت داوری یا طراح شرکت کرده است که در موارد متعددی حائز رتبه اول بوده است. طرح باشگاه کارمندان وزارت کشور،‌ سفارت ایران در رباط، ساختمان شهرداری تهران، مجتمع مسکونی فرح‌آباد تهران و مجتمع مسکونی کارکنان فولاد اهواز و طرح مرکز ساختمان شرکت نفت ایران و دانشگاه پتروشیمی در ماهشهر.
ـ طراحی و مدیریت پروژه‌های گوناگون از جمله فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، ‌دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین، سفارت ایران در گرجستان، اقامتگاه سفیر ایران در ایروان، مجموعه چایکنار در تبریز، دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده انرژی دانشگاه تبریز، ایستگاه‌های قطار شهری تبریز، پروژه ساختمان پارلمان جیبوتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ماهشهر، مراکز آموزش‌های تخصصی زنجان و مجموعه‌های اداری و مسکونی متعدد.
در شب مهندس ایرج کلانتری حسین زین‌الدین، بهرام دبیری، مریم پیرنظر، محمدرضا جعفری و علی دهباشی به بررسی زندگی و فعالیت‌های ایرج کلانتری در زمینه معماری خواهند پرداخت.
شب ایرج کلانتری در ساعت پنج و نیم بعدازظهر دوشنبه ششم تیرماه ۱۴۰۱ در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی: خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو برگزار می‌شود به صورت مستقیم از نشانی زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
instagram.com/bukharamag

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *