“آژنگ نیوز”:سوگیری توجه؛یک نوع  تمایل افراطی و بیش از حد به توجه به برخی چیزها و در عین حال نادیده گرفتن برخی دیگر است. این موضوع نشان دهنده نوعی سوگیری شناختی است. سوگیری توجهی نه تنها بر چیزهایی که در محیط درک می کنیم، بلکه بر تصمیماتی که بر اساس ادراک خود می گیریم نیز تأثیر می گذارد.

سوگیری توجه می تواند در بسیاری از موقعیت ها تطبیق پذیر باشد، به خصوص اگر با تهدیدها سر و کار دارید. این امربه شما امکان می دهد به چیزهایی در محیط خود توجه کنید که بیشترین خطر را دارند و به نوعی واکنش نیاز دارند. با این حال، توجه بیش از حد به چیزهایی که واقعاً تهدید نیستند، می‌تواند منجر به مشکلاتی از جمله تصمیم‌های ضعیف و اضطراب شود.

سوگیری3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ممکن است بخواهیم فکر کنیم که هنگام تصمیم گیری همه گزینه ها را در نظر می گیریم. اما واقعیت این است که ما اغلب برخی از گزینه ها و نتایج احتمالی را نادیده می گیریم.

این گزارش به این موضوع می پردازد که سوگیری توجه چیست، چگونه کار می کند و چه تاثیری می تواند بر رفتار داشته باشد. همچنین مراحلی را که می توانید برای جلوگیری از این تعصب بردارید، پوشش می دهد.

تاریخچه تعصب توجه

یکی از اولین آزمون های سوگیری توجه اولین بار در اواسط دهه ۱۹۳۰معرفی شد. این روش به تست استروپ معروف است. در این نوع آزمون از شرکت کنندگان خواسته می شود که رنگ یک کلمه چاپ شده را نام ببرند. در آزمایش‌ها، کلماتی به شرکت‌کنندگان نشان داده می‌شود که از نظر احساسی منفی یا خنثی هستند.

تست استروپ اندازه گیری می کند که شرکت کننده چقدر طول می کشد تا رنگ یک کلمه روی کارت را نامگذاری کند. برخی از کلمات از نظر عاطفی منفی هستند (“مرگ”، “کشتن”) و برخی خنثی هستند (“میز”، “صندلی”). اگر نامگذاری رنگ یک کلمه منفی طولانی‌تر طول بکشد، فرض بر این است که فرد تحت تأثیر قرار گرفته است. محتوای منفی و تاخیر به سوگیری عاطفی نسبت داده می شود

اساساً، شرکت‌کنندگان به کلمات منفی عاطفی توجه بیشتری می‌کنند، بنابراین نام‌گذاری رنگ این کلمات نسبت به کلماتی که نیاز به توجه کمتری دارند، بیشتر طول می‌کشد.

علل سوگیری توجه

پس چرا به محرک های خاصی توجه بیشتری می کنیم و دیگران را نادیده می گیریم؟ برخی از کارشناسان بر این باورند که این تمایل ممکن است مبنای تکاملی داشته باشد.به منظور اطمینان از بقا، اجداد ما در صورتی که توجه بیشتری به جنبه های مخاطره آمیز محیط داشته باشند و محرک هایی را که تهدیدی برای آنها ایجاد نمی کنند نادیده بگیرند، احتمال بیشتری برای زنده ماندن داشتند.

اگر تا به حال در یک موقعیت ترسناک قرار گرفته اید و چیزی را تجربه کرده اید که اغلب از آن به عنوان “دید تونلی” یاد می شود – که در آن بیش از حد آگاه شده اید و به شدت روی یک تهدید خاص متمرکز شده اید – احتمالاً می توانید ببینید که چگونه این تمایل می تواند مفید باشد.

محققان دریافته‌اند که حالت‌های عاطفی می‌توانند بر سوگیری توجه تأثیر بگذارند. افراد مضطرب تمایل دارند سوگیری توجه را در مراحل اولیه اطلاعات نشان دهند، در حالی که افراد افسرده معمولاً زمانی که محرک ها برای مدت طولانی ارائه می شوند، سوگیری توجه نشان می دهند.

4 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نمونه هایی از تعصب توجه

برای درک اینکه چگونه سوگیری توجه ممکن است بر ادراک و رفتار شما تأثیر بگذارد، در نظر گرفتن چند مثال می تواند مفید باشد.

تصمیم گیری سیاسی یکی از حوزه هایی است که می تواند تحت تأثیر توجه جانبدارانه قرار گیرد. در آزمون استروپ، افرادی که تمایل به لیبرال سیاسی دارند، بیشتر به کلماتی با محتوای مثبت عاطفی توجه می کنند، در حالی که افرادی که از نظر سیاسی محافظه کار هستند، بیشتر به کلمات منفی توجه می کنند.

سوگیری توجه نیز می تواند بر رفتار اعتیادآور تأثیر بگذارد. وقتی فردی که سیگار می‌کشد هوس سیگار می‌کند، زمانی که در تست استروپ با کلمات مرتبط با سیگار مواجه می‌شود، زمان واکنش کندتری خواهد داشت. این تمایل به توجه بیشتر به محرک های سیگار ممکن است ترک را دشوارتر کند

تأثیر سوگیری توجه

همانطور که ممکن است تصور کنید، این نوع سوگیری می تواند تأثیر چشمگیری بر فرآیند تصمیم گیری داشته باشد و افراد را به سمت انتخاب های بد یا نادرست سوق دهد.

محققان دریافته‌اند که افرادی که اختلالات خوردن دارند به محرک‌های مربوط به غذا توجه بیشتری می‌کنند، در حالی که افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند به نشانه‌های مربوط به مواد مخدر حساس هستند.

برای افرادی که در تلاش برای بهبودی از یک اختلال خوردن یا اعتیاد هستند، این تمایل به توجه به سیگنال‌های خاص و در عین حال نادیده گرفتن علائم دیگر می‌تواند بهبودی را دشوارتر کند.

سوگیری توجه نیز می تواند بر خاطرات تأثیر بگذارد. از آنجایی که افراد می توانند بیش از حد روی یک محرک متمرکز شوند، ممکن است از توجه به جنبه های دیگر یک موقعیت غافل شوند. هنگام یادآوری رویداد، ممکن است خاطرات به دلیل این سوگیری تحریف، نادرست یا ناقص شوند.

سوگیری های توجهی ممکن است به اضطراب و افسردگی کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی تمایل بیشتری نسبت به محرک های منفی دارند

چگونه از سوگیری توجه اجتناب کنیم

از آنجایی که سوگیری توجه بخشی از نحوه عملکرد مغز است، اجتناب از آن به طور کلی دشوار است. حتی شناسایی سوگیری می تواند فوق العاده دشوار باشد، زیرا اغلب در سطح خودکار و ناخودآگاه رخ می دهد. برخی از استراتژی هایی که ممکن است به کاهش سوگیری توجه کمک کند عبارتند از:

ذهن آگاهی را تمرین کنید: ذهن آگاهی شامل آگاهی بیشتر از خود و لحظه حال است. ممکن است به شما کمک کند تا بر تعصب توجه غلبه کنید و شما را وادار به تمرکز بیشتر بر بسیاری از جنبه های مختلف محیط خود کنید، نه فقط جنبه هایی که فوراً توجه شما را جلب می کنند.

تشویقها  را متوجه شوید: یک مطالعه نشان داد که تمجید از افراد مبتلا به افسردگی به دلیل توجه به محرک‌های مثبت و نادیده گرفتن محرک‌های منفی می‌تواند اثرات سوگیری‌های توجه منفی را به حداقل برساند.

تفکر خود را ارزیابی کنید: قبل از تصمیم گیری، مدتی را در نظر بگیرید که آیا به اندازه کافی به همه عواملی که نقش دارند فکر کرده اید یا خیر. با تجزیه و تحلیل افکار خود، ممکن است متوجه شوید که به انواع خاصی از اطلاعات توجه زیادی می کنید و دیگران را نادیده می گیرید.

سوگیری1 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 هر حال درسوگیری های توجهی یک پدیده رایج است و در بیشتر موارد به صورت خودکار و ناخودآگاه عمل می کند. در حالی که آنها اغلب می توانند سازگار باشند و حتی ممکن است به بقا کمک کنند، در عین حال همچنین می توانند تأثیر منفی بر تصمیم گیری داشته باشند .

در حالی که حذف این سوگیری ها ممکن نیست، آگاهی از تأثیرات آنها و توجه به منابع دیگر اطلاعات ممکن است به شما کمک کند تا انتخاب های درستی داشته باشید.

ترجمه از:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *