“آژنگ نیوز”: کتاب «آواز سرخوشانه ماشین لباسشویی، گزیده سن‌ریو-شعر طنز معاصر ژاپن» توسط نشر پرنده و با همکاری مرکز مطالعات ژاپن منتشر شد.گرد آوری و ترجمه سیذ آیت حسینی.

ماشین لباسشویی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

 این کتاب شامل ۴۰۰شعر کوتاه طنز از ۴۰۰شاعر معاصر ژاپنی است که همگی در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ سروده شده‌اند. این کتاب به صورت دوزبانه (فارسی-ژاپنی) منتشر شده است و گردآورنده و مترجم آن دکتر سید آیت حسینی استاد زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران است. اغلب اشعار این کتاب منتخب مسابقات و جشنواره‌های گوناگون کشور ژاپن بوده‌اند و در مطبوعات این کشور منتشر شده‌اند.

سن‌ریو نام یک قالب کوتاه شعری ژاپنی شبیه به هایکو است که مضمون طنزآمیز دارد. طنزهای این اشعار گاه خنده‌آور و گاه تلخ هستند. شعرهای این کتاب بر اساس موضوع، در ۱۲فصل سامان یافته‌اند که عبارتند از خانواده، تحصیل، عشق، کارمندی، زن و شوهری، پول و اقتصاد، فضای مجازی، سلامتی و بیماری، سالمندی، مرگ، کرونا و سایر موضوع‌ها.برای این کتاب، منیره منصوری تصویرسازی کرده است و دکتر سید آیت حسینی مترجم آن، پیشگفتاری پژوهشی درباره قالب شعری سن‌ریو و تاریخچه آن و تفاوت‌های آن با قالب هایکو نوشته است.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *