“آژنگ نیوز”:مهاتما گاندی معمار و بنیانگذارنافرمانی مدنی بود . او رهبری جنبش بدون خشونت برای کسب  استقلال هند ازحکومت بریتانیا را برعهده داشت .روش مبتکرانه او  جهان را تحت تأثیر قرار داد. ، زندگی و آموزه های اش الهام بخش فعالانی نظیر  مارتین لوتر کینگ، جونیور و نلسون ماندلا نیز بود.

گاندی به دلیل تبلیغ و ارایه فلسفه غیر خشونت آمیز خود به همراه ایده مقاومت منفی در سراسر جهان مورد احترام است.

گاندی در ۲اکتبر(مطابق ۸ مهر ماه) ۱۸۶۹ در پوربندر ، کاتیاور ، هند ، که در آن زمان بخشی از امپراتوری بریتانیا بود ، متولد شد. پدر گاندی ، کرمچند گاندی ، به عنوان وزیر ارشد در پوربندر و دیگر ایالت های غرب هند مشغول به کار بود. مادرش ، پوتلیبای ، زنی عمیقا مذهبی بود که به طور منظم روزه می گرفت.

گاندی جوان یک دانش آموز خجالتی بود . او  آنقدر ترسو بود که حتی در نوجوانی با چراغ روشن می خوابید. خانواده اش نیز بر رعایت رژیم غذایی  گیاهی از سوی  او  تاکید داشتند.اما در سالهای بعد ، یک مدت این نوجوان با سیگار کشیدن وخوردن گوشت شورش کرد.

اگرچه گاندی به پزشک شدن علاقه داشت ، اما پدرش امیدوار بود که او نیزواردسیستم دولت شود .به همین جهت  او را برای ورود به حرفه وکالت تشویق  کرد. در سال ۱۸۸۸ ، گاندی ۱۸ ساله برای تحصیل در رشته حقوق عازم لندن انگلستان شد.

پس از اتمام تحصیلات با بازگشت به هند در سال ۱۸۹۱ ، گاندی متوجه شد که مادرش چند هفته زودتر فوت کرده است. او برای بدست آوردن جایگاه خود به عنوان وکیل تلاش کرد.اما در هند موفقیتی بدست نیاورد به همین جهت به آفریقای جنوبی رفت.در آفریقای جنوبی نیز به تلاشهای آزادی خواهانه اش ادامه داد .

در بازگشت مجدد به کشورش، از همان زمان ورودش به هند ،فعالیتهای آزادیخواهانه خود را دنبال کرد. در این دوران گاندی به یک شخصیت برجسته در جنبش مردمی هند تبدیل شد. وی با فراخوان تحریم های گسترده ، از مقامات دولتی هند نیز خواست تا برای استقلال  این کشور بکوشند.او از دانش آموزان  خواست از حضور در مدارس دولتی خودداری کنند ، ازسربازان  خواست خدمت به انگلیسی ها را ترک کنند.همچنین به  شهروندان توصیه کرد که  از پرداخت مالیات و خرید کالاهای انگلیسی خودداری کنند.

او خودش هم  به جای خرید لباس های تولید شده در انگلیس ، برای تولید پارچه مورد نیازش ، از چرخ نخ ریسی قابل حمل استفاده می کرد. این چرخ نخ ریسی به زودی به نمادی از استقلال و اتکا به خود در هند تبدیل شد.

گاندی  در این دوران دریافته بود که روابط هندوها و مسلمانان هند خصمانه شده است. هنگامی که خشونت بین دو گروه مذهبی دوباره شعله ور شد ، گاندی در پاییز ۱۹۲۴ روزه ای سه هفته ای را آغاز کرد  و طی آن وی خواستار وحدت گروههای مذهبی شد. البته گاندی  در بیشتر دهه های ۱۹۲۰ از سیاست فعال دور ماند.

گاندی در سال ۱۹۳۰در اعتراض به قوانین نمک انگلیس به سیاست فعال بازگشت .این قانون نه تنها مردم فقیررا از جمع آوری یا فروش نمک منع می کرد ؛بلکه مالیات سنگینی نیز برای جمع آوری نمک وضع کردند. حال آنکه اصولا نمک جزء اصلی رژیم غذایی مردم فقیر بود. گاندی با پوشیدن یک شال سفید و صندل و حمل یک چوب دستی گاندی یک کمپین جدید به نام ساتیاگراها برای یک شیوه اعتراضی با عنوان  راهپیمایی نمک ، برنامه ریزی کرد .این اعتراض  شامل راهپیمایی ۳۹۰ کیلومتری/۲۴۰ مایلی از احمدآباد تا ساحل داندی بود ، مسیری که وی در اعتراض نمادین به انحصار دولت در آنجا از دریا نمک جمع آوری می کرد.

راهپیمایی نمک اعتراضات مشابهی را برانگیخت و نافرمانی مدنی گسترده ای سراسر هند را فرا گرفت. تقریباً ۶۰.۰۰۰ نفر از مردم  به دلیل نقض قوانین نمک به زندان افتادند ، از جمله گاندی ، که در ماه مه ۱۹۳۰ در زندان بود.

پس از آزادی ، گاندی در سال ۱۹۳۴کنگره ملی هند را ترک کرد و رهبری به طرفدار او جواهر لعل نهرو سپرده شد. او مجدداً از سیاست کنار رفت تا بر آموزش ، فقر و مشکلاتی که در مناطق روستایی هند وجود دارد تمرکز کند.

گاندی۲ 2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما هنگامی که بریتانیا در سال ۱۹۴۲ کاملا درگیرجنگ جهانی دوم شد ، گاندی جنبش “ترک هند” را آغاز کرد که بر اساس آن  خواستار خروج فوری بریتانیا از کشور شد. در آگوست ۱۹۴۲ ، انگلیسی ها گاندی ، همسرش و دیگر رهبران کنگره ملی هند را دستگیر کردند و آنها را در کاخ آقاخان در پونا کنونی بازداشت کردند.

نخست وزیر وینستون چرچیل در حمایت از سرکوب ها  در پارلمان  انگلیس گفت: “من  نمی خواهم به عنوان اولین نخست وزیر انگلیس  ،مسئولیت سلطه  انحلال امپراتوری بریتانیا  در هند را بر عهده بگیرم”

با بروز مشکلاتی برای سلامتی گاندی،او پس از 19 ماه بازداشت در سال ۱۹۴۴ آزاد شد.

با  تلاشهای  مجدد گاندی آرزوهای او و مردم هندوستان  به ثمر نشست و در سال ۱۹۴۷ استقلال هندوستان اعلام شد.

به خاطر همین تلاشهایش او در بین بسیاری از پیروانش با نام مهاتما یا “روح بزرگ” شناخته می شود. بدین ترتیب اوبه شخصیت اصلی مبارزه هند برای استقلال از بریتانیا تبدیل شد. گاندی به دلیل سبک زندگی زاهدانه اش نیز مشهور بود،او اغلب فقط لباس یک نازک وشامل پارچه ای که مثل  شال به دور خود پیچیده بود، می پوشید.گاندی  به آیین هندو ایمان داشت ، اما به پیروان مذاهب دیگر هم احترام می گذاشت.در پی همین عقیده بود که به کار خود برای صلح بین هندوها و مسلمانان  همچنان ادامه داد.اما متاسفانه  گاندی در ژانویه ۱۹۴۸در دهلی توسط افراطیون هندو به ضرب گلوله کشته شد.

نویسنده:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *