آژنگ نیوز: کتاب”سفرنامه ژاک هردوان (در آفتاب ایران) “منتشر شد. نویسنده: ژاک هردوان، مترجم: مصطفی مهذب،ناشر: مان،قیمت: ۵۲۰,۰۰۰ ریال،تعدادصفحات: ۱۰۸.

سفرنامه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

این کتاب که دو سال پس از سفر نویسنده به ایران نوشته شد، یکی از خواندنیترین سفرنامههایی است که علاوه بر ارائۀ اطلاعاتی سیاسی و فرهنگی از زاویۀ دید یک فرانسوی، روایتی شیرین از ارتباطات اجتماعی مردمان کوچه و بازار اواخر قاجار و اوایل پهلوی را نیز بیان میکند. چند واقعۀ مهم تاریخ ایران از قبیل افتتاح مجلس موسسان، تاج‌گذاری رضاشاه و همچنین شورشی که منتهی به تفویض حکومت موقت به سردار سپه و در نهایت تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی شد، از دیگر مواردی است که در این اثر به آنها پرداخته شده است.

کتاب حاضر مروری است بر کارکرد مهم‌ترین ابزارهای توسعه صنعتی کشورهای شمال و کشورهای تازه صنعتی شده که ذیل پنج بخش گرد آمده است .عناوین فصل‌ها چنین است :((پارادیم‌های توسعه بر سر دو راهی سرنوشت ساز))، ((سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه))، ((مناطق پردازش صادرات))، ((پارک‌های علمی ;یک ارزیابی انتقادی)) و ((تکنولوژی اطلاعات، سازماندهی تولید و توسعه اقتصادی)). مولف ذیل فصول یاد شده ضمن ارائه گزارشی از تجارب کشورهای یاد شده این دو نکته رایادآور می‌شود :استفاده موفق از ابزارهای نامبرده مستلزم آگاهی سیاست گذاران صنعتی است که به مزیت‌های نسبی کشورها و بهره‌گیری از این مزیت‌ها انجامیده است ;همچنین هیچ یک از این ابزارها به خودی خود نه متضمن پیشرفت خواهد بود و نه توسعه صنعتی .در مقدمه کتاب وضعیت بخش صنعت در ایران به گونه‌ای مجمل بررسی می‌شود.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *