“آژنگ نیوز”: کتاب”حکمرانی بد و فساد”منتشر شد. نویسنده: ریچارد رز – گرین پیفر،مترجم: هدایت کارگر شورکی – سعید عطار،ناشر: روزنه،قیمت: ۸۴۵,۰۰۰ ریال،تعدادصفحات:۳۱۶.

حکمرانی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

هر ساله بیش از ۱/۸میلیارد نفر در جهان، هزینه حکمرانی بد را به صورت پرداخت رشوه به مقامات دولتی می‌پردازند. چنین شرایطی به این دلیل پدید آمده که حکمرانی بد بسیار شایع‌تر از حکمرانی خوب است و فساد، یکی از علت‌های اصلی آن محسوب می‌شود. این پدیده در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، کیفیت خدمات اجتماعی از قبیل بهداشت و آموزش را کاهش و نهادهای مجری قانون همچون نیروی پلیس را تحت تأثیر قرار داده است.

در کشورهای مبتلا به حکمرانی بد، زمانی که مقامات دولتی، خدمات مورد تقاضای مردم را براساس ضوابط ارائه ندهند، آنها به روابط متوسل شده و یا به پرداخت رشوه دست می‌زنند تا بتوانند خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند اما در کشورهای برخوردار از حکمرانی خوب، شهروندان می‌توانند به صورتی طبیعی آنچه را که از حکومت نیاز دارند از طریق فرآیندهای اداری دریافت کنند. گاهی فساد به شکل نقض هنجارهای غیررسمی پدیدار می‌شود.

در بیشتر کشورها، سیاستمداران فریبکاری هستند که برای کسب آرای مردم در انتخابات، شعارهایی می‌دهند که پس از کسب قدرت، درست خلاف آنها عمل می‌کنند. سازمان‌های بزرگی نیز وجود دارند که برای فرار مالیاتی یا کسب سودهای سرشار در قراردادهای کلان مربوط به خرید تجهیزات نظامی یا اجرای پروژه‌های زیرساختی عظیم، از منافذ قانونی موجود سوءاستفاده می‌کنند.

داده‌های این کتاب، منحصر به فرد هستند چرا که اطلاعات آن، حاصل یک پیمایش است که با روش نمونه‌گیری، نظرات بیش از ۱۷۵ هزار نفر را در ۱۲۵ کشور دنیا از آفریقا، آسیا، خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی گردآوری و تحلیل می‌کند.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *