“آژنگ نیوز”:حکایت کریم کشاورز نویسنده ومترجم معاصر چپگرا وپدرش آقا محمد وکیل التجار یزدی.

آقا محمد وکیال التجار یزدی از تاجران ابریشم زمان قاجار اهل یزد بود که بعدها به رشت آمد ودر این شهر مقیم شد.او به قولی از مشروطه‌خواهان تندرو سکولار و بافرهنگ ومطلع بود و به همین خاطر در سال ۱۳۲۴ ه‍.ق در انتخابات دوره اول مجلس شورای ملی که به صورت طبقاتی برگزار گردید، به نمایندگی طبقه تجار رشت انتخاب شد.

نامبرده از اعضای انجمن ایالتی گیلان نیز بودو در همان دوره به نمایندگی رشت در دوره دوم مجلس برگزیده شد و عازم تهران گردید.او در همین سمت بود که در تاریخ ششم ربیع الاول سال ۱۳۲۹ قمری (هفدهم اسفند ۱۲۸۹ خورشیدی) در سن چهل و یک سالگی بر اثر عارضه قلبی در صحن مجلس شورای ملی درگذشت.

وکیل التجار در ثمره ازدواج خود با مرحومه پلکوهی برادر مهدی خان پلکوهی( از عکاسان اولیه رشت)، صاحب سه پسر ویک دختر شد. دکتر فریدون کشاورز که از متخصصین اطفال و از رهبران اولیه حزب توده بود. جمشید کشاورز که بعد از شکست فرقه پیشه وری آذربایجان در سال ۱۳۲۵ ، به شوروی رفت وچندی بعد در همانجا درگذشت. و کریم کشاورز که در رشت تولد یافت و عاقبت در آبان ماه سال شصت وپنج در سن هشتادو شش سالگی در تهران درگذشت.

کشاورز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
سمت چپ کریم کشاورز وسمت راست پدرش وکیل التجار

تنها دختر وکیل التجار هم همسر یکی از تاجران مقیم رشت به نام حاج علی اکبر نهاوندی شد که دکتر هوشنگ نهاوندی (داماد مرحوم حاج احمد ابریشمی) فرزندشان بود که دکترای اقتصاد داشت ودر دوره پهلوی دوم مشاغل مختلفی را تجربه نمود وبعد از انقلاب در فرانسه اقامت گزید.
اما کریم کشاورز بعد از تحصیلات اولیه در رشت، وارد مدرسه آلیانس فرانسه تهران گردید و ودر همان دوره با زبان فرانسوی آشنایی یافت. اودر هجده سالگی نخستین ترجمه های خود را در مجله فرهنگ رشت که اولین مجله آنزمان ایران بود، منتشر کرد. پس از آن به خواست مرحوم حسن خان ناصر کرمانی که در رشت فعالیت های نمایشی داشت، به ترجمه چند نمایشنامه پرداخت و با پدر نمایش گیلان “دایی نمایشی” ودیگر هنرمندان همکاری صمیمانه داشت.

اوبعدها به دبیر انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی برگزیده شد. در سال سی ودو به لحاظ اینکه از اعضای حزب کمونیستی توده بود به جزیره خارگ تبعید شد وپس از آن به ترجمه برخی آثار پرداخت.حاصل ازدواج او با فرخنده نویدی کسمایی از اعضای سابق جمعیت پیک سعادت نسوان رشت ، یک دختر به نام مهربانو کشاورز و دو پسر به نامهای: مرحومان اسفندیار و بهمن کشاورز (وکیل و حقوقدان) بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *