“آژنگ نیوز”:اختلاف گسترده پیرامون اهمیت آداب و سنن ملی پدیده ای نوین است. برخلاف تصور رایج ما ،امروزه بسیاری از افراد هستند که به آداب و سنن ملی بی اعتنا هستند و یا گاه به آن بعنوان یک پدیده زائد در کشور ما نگاه میکنند. این موضوع یک وضعیت جهانی است.بر اساس یک تحقیقات دانشگاهی جدید ،وضعیت موجود نسبت به آداب و سنتهای گذشته تبیین شده است که در پی می آید.

آداب و رسوم و سنت های ملی – تعطیلاتی که مردم جشن می گیرند، غذاهایی که می خورند، لباس هایی که می پوشند و داستان های عامیانه ای که برای فرزندان خود تعریف می کنند – از دیرباز با هویت ملی مرتبط بوده اند. اما اهمیت آنها در احساس ملیت عمومی در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است.

فرهنگ1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برای مجارها (۶۸٪) و یونانی ها (۶۶٪)، آداب و رسوم و سنت ها بسیار مهم است تا آنها را یک مجار یا یونانی واقعی بدانند. استرالیایی ها و ایتالیایی ها (هر دو ۵۰٪) آنها را ازنظر اهمیت متوسط ​​​​می بینند. اما برای آلمانی ها (۲۹%) و سوئدی ها (۲۶%) این مورد نسبتاً بی اهمیت هستند.

آمریکایی گرایی فرهنگی

در میان آمریکایی ها، دیدگاه غالب این است که فرهنگ در تعریف هویت ملی نقش دارد. بیش از چهار نفر از هر ده نفر (۴۵٪) معتقدند که برای اینکه یک فرد واقعاً آمریکایی در نظر گرفته شود، بسیار مهم است که او درانجام  آداب و سنن آمریکایی مشارکت داشته باشد. ۳۹ درصد دیگر می گویند که چنین همذات پنداری با فرهنگ ایالات متحده حداقل تا حدودی مهم است. فقط 15 درصد این دیدگاه را ابراز می کنند که این استقبال از آمریکاگرایی فرهنگی چندان مهم نیست یا اصلاً مهم نیست.

شایان ذکر است، در مورد اهمیت آداب و سنن، شکاف نسلی قابل توجهی وجود دارد. اکثریت افراد ۵۰ساله و بالاتر می گویند که بسیار مهم است که با فرهنگ آمریکایی به طور واقعی آمریکایی در نظر گرفته شوند. فقط 28 درصد از افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله موافق هستند.

فرهنگ2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آموزش از نظر هویت فرهنگی افراد اهمیت دارد. بیش از نیمی (۵۴٪) از افراد دارای تحصیلات دبیرستانی یا کمتر معتقدند که برای آمریکایی بودن واقعاً مهم که مردم معتقد به  آداب و سنن ایالات متحده باشند.اما فقط 33 درصد از کسانی که مدرک دانشگاهی یا بیشتر دارند این دیدگاه را دارند.

به طور مشابه، کاتولیک‌ها (۵۸%)، پروتستان‌های انجیلی سفیدپوست ( ۵۴ %) و پروتستان‌های اصلی سفیدپوست (۴۶%) بیشتر از کسانی که وابسته نیستند (۲۸%) معتقدند که پایبندی به فرهنگ ایالات متحده برای آمریکایی بودن بسیار مهم است.

ریشه های فرهنگی ملیت در اروپا

وصعیت در اروپا نیز چنین است که:اکثر اروپایی ها معتقدند که پایبندی به آداب و سنن بومی حداقل تا حدودی در تعریف هویت ملی مهم است. اما شدت چنین احساساتی نسبت به صحبت کردن به زبان ملی کمتر است.

تنها در پنج کشور مورد بررسی، نیمی یا بیشتر می گویند که اشتراک آداب و سنن بسیار مهم است. در سوئد (۳۶%) و آلمان (۲۶%)، تقریباً یک چهارم یا بیشتر معتقدند که چنین وابستگی فرهنگی یا خیلی مهم نیست یا اصلاً مهم نیست.

در برخی از کشورها، شکاف ایدئولوژیکی بر سر رابطه بین فرهنگ و ملیت نیز وجود دارد، به طوری که افراد با گرایش راست به طور قابل توجهی بیشتر از افراد چپ می توانند این دو را به هم مرتبط کنند. برای مثال، در بریتانیا، این انشعاب راست و چپ 30 درصد است. در فرانسه این فاصله 29 امتیاز و در لهستان ۲۱ امتیاز است.

اروپایی‌های نسل‌های مختلف نیز تمایل دارند در مورد اهمیت آداب و سنن برای هویت ملی اختلاف نظر داشته باشند. افراد ۵۰ ساله و بالاتر بیشتر از افراد ۱۸ تا ۳۴ساله می گویند که پایبندی به فرهنگ بومی بسیار مهم است، به ویژه در بریتانیا (شکاف نسلی ۲۴ درصد)، فرانسه (۲۳ امتیاز) و یونان (۲۱امتیاز) .

فرهنگ3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پیشینه تحصیلی نیز در دیدگاه افراد نسبت به پیوند بین فرهنگ و هویت ملی اهمیت دارد. اروپایی‌هایی که تحصیلات متوسطه یا کمتر دارند معمولاً بیشتر از کسانی که تحصیلات بالاتر از متوسطه دارند معتقدند که آداب و رسوم و سنت برای ملیت بسیار مهم است. این تفاوت آموزشی در فرانسه و اسپانیا ۲۰ امتیاز و در انگلستان ۱۹ امتیاز است.

آداب و رسوم، سنت ها و هویت ملی در استرالیا، کانادا و ژاپن

نیمی از استرالیایی ها بر این باورند که برای استرالیایی بودن به اشتراک گذاشتن آداب و رسوم و سنت های ملی بسیار مهم است. استرالیایی‌های مسن‌تر (۶۰%) بیشتر از جوانان (۴۰%) آداب و رسوم و سنت‌ها را به شدت با هویت ملی مرتبط می‌دانند. افرادی که خود را در سمت راست طیف ایدئولوژیک قرار می دهند (۶۱%) نیز بیشتر از افراد چپ (۳۵%) به فرهنگ به عنوان نشانگر ملیت اهمیت زیادی می دهند. و استرالیایی‌هایی که تحصیلات دبیرستانی یا کمتر (۵۴%) دارند، بیشتر از کسانی که دارای مدرک بالاتر از دبیرستان (۴۵%) هستند، فرهنگ و هویت ملی را قوی‌تر به هم مرتبط می‌کنند.

فرهنگ4 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در کانادا، ۵۴ درصد معتقدند که پایبندی به هنجارهای فرهنگی کشورشان برای کانادایی بودن بسیار مهم است. با این حال، نسل ها در این موضوع متفاوت هستند. تقریباً شش نفر از هر ده نفر ۵۰ ساله و بالاتر (61 درصد) می گویند که پایبندی به سنت ها برای هویت ملی بسیار مهم است. تنها چهار نفر از هر ۱۰ سال سنین ۱۸ تا ۳۴ (۴۱%) موافق هستند. همچنین در کانادا بر سر ریشه‌های فرهنگی هویت ملی یک شکاف ایدئولوژیک وجود دارد: ۶۵ درصد از کسانی که در سمت راست طیف سیاسی قرار دارند می‌گویند این ریشه‌ها بسیار مهم هستند، در مقایسه با تنها ۳۷ درصد از کسانی که خود را در سمت چپ قرار می‌دهند. قابل ذکر است که تفاوتی بین فرانسوی و انگلیسی زبانان در این موضوع وجود ندارد.

بیش از چهار نفر از هر ده ژاپنی (۴۳درصد) می گویند پیروی از آداب و رسوم و سنت های محلی برای هویت ملی بسیار مهم است. نسل‌های قدیمی‌تر (۵۰%) در ژاپن بیشتر از جوانان (۳۰%) پایبندی به آداب و رسوم و سنت‌های محلی را با ملیت پیوند می‌دهند. و ژاپنی‌هایی که دارای تحصیلات دبیرستانی یا کمتر (۴۷%) هستند، بیشتر از کسانی که تحصیلات بالاتر از دبیرستان دارند (۳۶%) می‌گویند فرهنگ برای هویت ملی بسیار مهم است.

گزارش از : شاهین رهنورد واقف

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *