نشست مجازی”دیدار و گفتگو با اکبر ثبوت”برگزار می شود.

“آژنگ نیوز”:دویست و نهمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا به دیدار و گفتگو با استاد اکبر ثبوت اختصاص یافته است. این جلسه با حضور دکتر شهرام صحرایی و دکتر سعید کریمی از ساعت نه و نیم تا یازده صبح پنجشنبه هجدهم آذرماه ۱۴۰۰ در محل کتابفروشی فرهنگان قریب به صورت مجازی برگزار می‌شود.
استاد اکبر ثبوت در دی‌ماه ۱۳۲۴ش در تهران متولد شدند. دورۀ ابتدایی و متوسطه را در زادگاهشان گذراندند. در ۱۳۴۴ش در رشتۀ قضایی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شدند. اما بیش از آنچه در کلاس‌های دانشکدۀ حقوق حاضر شوند به عنوان دانشجوی غیررسمی در کلاس‌های دانشکدۀ ادبیات و دانشکدۀ الهیات و خصوصاً در کلاس‌های فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ جدید حضور داشتند و از محضر اساتیدی مثل مهدی الهی قمشه‌ای، محمود شهابی، مرتضی مطهری، دکتر غلامحسین صَدیقی، دکتر یحیی مهدوی، دکتر امیرحسین آریانپور و دکتر احمد فردید بهره بردند.

ثبوت - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

افزون بر این، به موازات آموزش‌های جدید، دروس حوزه‌ای را نیز دنبال کردند و از محضر علمایی همچون ابوالحسن شعرایی، محمدتقی آملی، شیخ حسین حلّی و شیخ آقا بزرگ تهرانی استفاده نمودند.
در ۱۳۵۶ش در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران به کتابداری مشغول شدند. پس از انقلاب در ۱۳۶۰ش به عنوان مدیر مرکز تحقیقات فارسی از سوی وزارت علوم به پاکستان رفتند و تا ۱۳۶۶ش به چاپ و نشر آثار مهم فارسی در شبه قارۀ هند مشغول بودند. پس از آن نیز به خاطر تجربه و کاردانی، دو دورۀ از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ و از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ در مرکز تحقیقات فارسی هند (در دهلی نو) مشغول به کار شدند. استاد ثبوت از ۱۳۷۴ به عضویت بنیاد دایره‌المعارف اسلامی درآمدند و تا کنون به عنوان مولف مقالات متعدد و مشاور گروه‌های عرفان و فلسفه فعالیت کرده‌اند.
از استاد ثبوت مقالات بسیار در روزنامه‌ها و مجلات مختلف ایران و هند و پاکستان در موضوعات متنوع فلسفه، عرفان، تاریخ، سیاست، موسیقی و… به چاپ رسیده است. همچنین چندین کتاب تالیفی از جمله فیلسوف شیرازی در هند، مدارس اسلامی هند، حسن بصری، پیام فیلسوف و چند ترجمه از قبیل سرچشمه‌های قدرت در حکومت اسلامی و مجلداتی از کتاب الغدیر از ایشان منتشر شده و در تصحیح و تنظیم الذریعه و تهیه مستدرکات آن همکاری داشته‌اند. کتاب آخوند خراسانی و شاگردانش را نیز باید به این فهرست افزود که هنوز اجازۀ چاپ رسمی دریافت نکرده است.
مراسم دیدار و گفت‌وگو با استاد اکبر ثبوت از ساعت نه و نیم تا یازده صبح پنجشنبه هجدهم آذر ۱۴۰۰ به صورت زنده و مستقیم از طریق شبکه‌های زیر پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
Instagram.com/farhangan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *