“آژنگ نیوز”: فخریکا یکی از مهمترین آثار تاریخی شهر مهاباد است.شهرستان مهاباد در جنوب غربی دریاچه ارومیه و در بین شهرستانهای نقده،میاندوآب،سقز و بانه واقع شده است.شهر مهاباد در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است.

از سابقه تاریخی این شهر اطلاعی در دست نیست و تنها به نظر می رسد که از احداث و ایجاد آن نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ می گذرد.اما برخی مورخین معتقدند که در جوار آن و در فاصله ۱۸ کیلومتری ،خرابه های شهر باستانی “دریاز”قرار دارد که بطلمیوس و راولنس از آن به نام “داریاس”یا “دارشا”واز شهرهای مادی نام برده اند که مهد تمدن و فرهنگ دوران ماد بوده است.

فخریکا مهاباد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شهر مهاباد در ابتدا روستایی کوچک بیش نبود و عنوان “سووخ بلاغ” مکری را داشت. سووخ در زبان آذری به معنی سردو بلاغ به نام چشمه است. مکری نیز طایفه ای بودند که به ریاست شیخ حیدر مکری در این ناحیه کشاورزی و دامداری می کردند.

منطقه تاریخی فخریکا هم یکی از مهمترین آثار باستانی شهر مهاباد است که در ۱۸کیلومتری شهر قرار گرفته و مستشرقین آنرا آرامگاه “فرورتیش”پادشاه ماد می دانند.

ساختمان این دخمه با مهارت بسیار در دل یک صخره سنگی ایجاد شده است که به فاصله ۲متر این دو ستون تکرار می شود و در فاصله ستونها سه مقبره بزرگتر از آن دو دیگر قرار گرفته است.گویا مقبره اصلی نیز همان مقبره اولی است.این دخمه از نظر حجاری و ستون بندی از جمله مقابر مهم دوره ماد به شمار می رود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *