“آژنگ نیوز”:یادداشتی از علی دهباشی به مناسبت مرگ نوه دکتر مصدق.

مطلع شدیم که عبدالمجید بیات، نوه دختری دکتر محمد مصدق، در روز دوشنبه بیست و دوم شهریورماه ۱۴۰۰ (سیزدهم سپتامبر ۲۰۲۱) در سن نود و هشت سالگی در ژنو درگذشت.

بیات - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


عبدالمجید بیات بیش از چهل سال بود که در ژنو زندگی می‌کرد. در ژنو قیّم خدیجه مصدق (دختر کوچک دکتر مصدق) بود و تا سال 1382 که خدیجه مصدق درگذشت به امور وی در آسایشگاه خصوصی نوشاتل رسیدگی می‌کرد.
عبدالمجید بیات دوران کودکی و نوجوانی خود را در ایران گذراند. در دبیرستان فیروزبهرام با ایرج افشار همکلاس بود. از سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰) کتابخانه و سپس بنیاد دکتر محمد مصدق را تأسیس کرد و با عشق و علاقه وافری که به دکتر محمد مصدق داشت مجموعه‌ایی را از کتاب‌هایی که درباره‌ دکتر مصدق و نهضت ملی ایران به زبان‌های گوناگون منتشر شده است فراهم آورده بود. همچنین اقلامی از وسایل شخصی دکتر مصدق که بسیار با دقت در ویترینی به نمایش گذاشته شده بود.

بیات1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
از چپ بیات،پروین و دهباشی۱۳۸۴در شهر ژنو


در شهریور ۱۳۸۴ (سپتامبر ۲۰۰۵) که برای سخنرانی به دعوت انجمن ایرانیان ژنو به آن شهر رفته بودم، به لطف دکتر ناصرالدین پروین و همسرش منیر شبستری فرصتی فراهم آمد که چند ساعتی را در محل بنیاد محمد مصدق با عبدالمجید بیات گذراندیم. در همان چند ساعت که در خدمتش به گفت‌وگو و صرف چای و قهوه گذشت، به تفصیل از چگونگی تأسیس کتابخانه و بنیاد دکتر مصدق گفت که امیدوارم متن آن گفت‌گو را بیابم و منتشر کنم.
عبدالمجید بیات زیاد اهل نوشتن نبود و فقط یک کتاب به زبان فرانسه که گزیده‌ای از زندگی سیاسی مصدق را در بر داشت، تألیف کرد.

بیات 3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


در گفتگوی تلفنی‌ که غروب دیروزجمعه دوم مهرماه با دکتر پروین در ژنو داشتم، قول یک مقاله را درباره‌ زنده‌یاد بیات و بنیاد مصدق برای شماره آینده بخارا از ایشان گرفتم.
یادش گرامی باد
علی دهباشی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *