“آژنگ نیوز”:متمم قانون اساسی مشروطیت،چگونه کشف شد؟ ماجرای این کشف به روایت به روایت نخستین رییس سازمان اسناد ملی ایران چنین است:

سیروس پرهام، نخستین رییس سازمان اسناد ملی ایران، درباره چگونگی کشف این سند میگوید:

متم قانون اساسی، خود قانون اساسی و فرمان مشروطیت از بدو تشکیل مجلس شورای ملی در یک صندوق نگهداری میشد که ۳نفر کارپردازی که نمایندگان انتخاب میکردند، این صندوق را لاک و مهر کردند.”

در همان اوایل کار سازمان اسناد ملی در سال ۱۳۵۰ ما به دلایلی خواستیم متن اصلی فرمان مشروطیت را ببینیم و از آن عکسبرداری کنیم.

وقتی به آنجا رفتیم و صندوق را باز کردیم‌مشخص شد چنین چیزی در صندوق نیست

 نه تنها فرمان مشروطیت نبود، بلکه متمم قانون اساسی که از خود قانون اساسی هم مهمتر است و مربوط به حقوق ملت و وظایف دولت در قبال ملت است هم نیست…

image 74 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این سند در دست خاندان مرحوم علی‌اکبرخان داور بوده است که پس از مهاجرت به آمریکا سر از آرشیو یک کلکسیونر آمریکایی در پنسیلوانیا در آورده است

این سند در نهایت به دست دکتر مظاهر فرزند، میرزاصادق، ملقب به صدیق‌حضرت، مستشارالدوله بعدی، از وکلای مجلس اول یافت شد.

او به ما گفت:

 پدر من در دوره اول مجلس، که محمدعلی‌شاه قاجار، مجلس را به توپ بست، وقتی از مجلس فرار میکند، میبیند که یک سرباز یک گونی کاغذ روی دوشش است و دارد از مجلس بیرون میرود.

پدرم به او میگوید که من این گونی را ۵تومن از تو میخرم.

پدرم آن گونی را میخرد، متمم قانون اساسی نیز در آن بوده است.

او سند را در بانک شاهنشاهی ایران-انگلیس به امانت میگذارد.

یک لفافه کرباسی بود که متمم قانون اساسی در ۱۶ صفحه و قطع بزرگ توی جلد آلبوم مانند چرمی سبز رنگ بود، روی آن لفافه کرباسی هم چندجا مهر سال ۱۹۰۶ میلادی، که سال بمباران مجلس بود، خورده است.”

این سند سرانجام در سال ۱۳۵۴، به قیمت ۱۹۰ هزار تومان، خریداری و به آرشیو ملی ایران بازگشت و از آن سال تاکنون در آرشیو ملی نگهداری میشود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *