“آژنگ نیوز”:تبدیل کشاورز به کارگر یک اشتباه  تاریخی وروندی بود که به اقتصاد ضربه زد. در تیرماه سال ۱۳۵۶ اعلام شد که کارگران روستانشین جهت آشنایی با کار در صنایع به وسیله صندوق کارآموزی  وابسته  به به وزارت  کار و امور اجتماعی در دوره های آموزش فنی کوتاه مدت و بلند مدت باروشهای تئوری و عملی  و بر اساس ضوابط شناخته شده آموزش دیده و جهت اشتغال به کارخانجات تولیدی و صنعتی کشور معرفی می‌شوند.

بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته کشور در سال‌های بعدی به ۸۰۰ هزار نفر کارگر احتیاج داشت. قرار بود نیروی انسانی ماهر بخش  کشاورزی ضمن  آموزش های لازم به بخش صنعت منتقل شوند.تصو ر برنامه‌ریزان این بود که به موازات مکانیزه شدن کشاورزی ایران، نیاز انسانی در این بخش کمتر می شود.

image 10 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به عبارت دیگر کارهایی که یک ماشین در کشاورزی انجام می‌دهد چندین برابر راندمان کار کارگران بخش کشاورزی می باشد. لذا کارگران بخش کشاورزی که مایلند در کارخانجات تولیدی و صنعتی مشغول به کار شدند و آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند

.اما این برنامه ریزی آثار تخریبی بلند مدت داشت. کشاورزی  ایران تضعیف و تخریب شد. کشاورزان در شهرها سرگردان شدند .در کنار شهرهای بزرگ محیط حاشیه ای بوجود آمد.فعالیتهای صنعتی نیز ادامه نیافت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *