“آژنگ نیوز”:تاریخ اختراع آهنگ تولدت مبارک، دارای پیچیدگی های ویژه ای است .زیرا تعیین یک زمان مشخص برای آغاز  استفاده از آهنگ تولدت مبارک کمی بحث برانگیز است .چون شکل گیری و بهره گری از آن مدیون فعالیتهای چند هنرمند است و فقط وابسته به یک فرد مشخص نیست.

در پیگیری تاریخی در می یابیم  که هیچ سابقه ای از آهنگ های خاص دیگری که در مهمانی ها یا جشن های تولد قبل از آهنگ “کلاسیک تولدت مبارک” استفاده شده باشد وجود ندارد . اما بسیاری از سنت های دیگر مربوط به جشنها و از جمله مراسم جشن تولد وجود داشته است. آلمانی ها کیک تولد سنتی را همانطور که امروزه می شناسند؛ در اواخر قرن هجدهم ،درست میکرده اند. این مدل از جشنها ،در طول انقلاب صنعتی آمریکا در سراسر جهان رایج شد.

ایده جشن تولد از کجا آمد؟

اما حقیقت این است که ایده کامل مراسم خاص  جشن تولد با مصری ها  وبعد از اینکه آنها متوجه اثرات پیری شدند ، شروع شد. در ابتدا اینگونه جشن تولد ها برای  شخصیت های قدرتمند مذهبی برگزار می شد.، اما به تدریج به بزرگداشت “انسان عادی” نیز تبدیل شد .پیرو همین سنت تاریخی است که  اکنون تولد خود را با هدیه ، کیک ، آهنگ ، و گاه مکان های ویژه ، جشن می گیریم!

image 175 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بدین ترتیب  رواج عمومی جشن تولد  موجب پیدایش آهنگ مخصوص آن نیز شد.ملودی این ترانه از آهنگ تبریک معلمان مدرسه با عنوان “صبح بخیر به همه” که توسط خواهران آمریکایی میلدرد و پتی هیل در سال۱۸۹۳ میلادی برگرفته شده است .

اولین باری هم که ترکیب متن و ملودی “تولدت مبارک”  مورد استفاده قرار گرفت  در سال ۱۹۱۲ میلادی بود.اما  اینها به صورت منفرد نمیتواند   سابقه آهنگ تولدت مبارک باشد. در مجموع شاید بتوان اذعان کرد : پس از گرد آوری  شعرهای به روز شده متعدد در مورد جشنها ونیز آهنگ مشهوری که امروز می خوانند در یک کتاب آواز توسط رابرت کلمن؛ آهنگ تولدت مبارک رسمیت یافت.این کتاب  در سال ۱۹۲۴منتشر شد.

سپس در سال۱۹۳۵ ، کمپانی Summy حق التحریر این آهنگ را ثبت کرد و خواهران هیل را به عنوان نویسندگان آن معرفی کرد. ارزش آهنگ تولد در آن زمان ۵میلیون دلار بود.

مجوز برای آهنگ تولد

شاید بسیاری از مردم نمی دانند  که تا سال ۲۰۱۶، در واقع خواندن آهنگ “تولدت مبارک” در ملا عام غیرقانونی بود. مگر اینکه افراد هزینه سنگینی بابت آن می پرداختند. به همین  جهت اجرای آن  به صورت عمومی ،از جمله در تلویزیون ، رادیو یا فقط در یک مکان مهمانی دارای اشکال قانونی بود. این امر به دلیل قانون کپی رایت بود که در سال ۱۹۳۵ در مورد این ترانه ثبت شده بود و تا سال ۲۰۳۰ نیز اعتبار داشت.این موضوع مورد اعتراض مردم بود تا در نهایت  یک قاضی فدرال ایالات متحده حکم داد که ادعای شمول کپی رایت در مورد این آهنگ معتبر نیست . از آن پس خواندن آواز تولدت مبارک به صورت عمومی و رایگان!امکان پذیر شد.

ترجمه:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *