“آژنگ نیوز”:گل فروشی و رژه گل درهلند.هلندی ها قرن ها  است مقادیر تقریباً بی نظیری گل لاله پرورش داده و به دنیا عرضه کرده اند. در حال نیزحاضر سالانه حدود سه میلیارد پیاز گل لاله تولید می کنند. برای این اولین بار گلهای نمادین در اواسط قرن شانزدهم به هلند معرفی شدند و به تدریج به کالایی کاملاً قابل فروش تبدیل شدند.

لاله ها علی رغم اینکه سمبل  باغبانی هلند به شمار می آیند ، در واقع از ایران وخاورمیانه نشأت گرفته اند و پس از پایان دوره قرون وسطی هم  فقط در غرب اروپا ظاهر می شوند. منابع تاریخی حاکی از آن است که کارولوس کلوزیوس ، باغبان مشهور هلندی ، اولین اروپایی است که توانایی بالقوه خود را  در تولید این گل  به نمایش گذارد. او کاشت نهالستان های تخصصی گل لاله را از زمانی که مدیر باغ گیاه شناسی دانشگاه لیدن بود ، در سال 1593 آغاز کرد.

از بحران اقتصادی تا رونق

سرانجام موفقیت های کارولوس کلوزیوس در لیدن به دیگران اجازه داد کارهای او را تکرار کنند و منجر به ایجاد صنعت لاله های هلندی شود. در اوایل قرن هفدهم ، پرورش لاله به یک بخش تجاری بسیار سودآور تبدیل شد و قیمت پیازهای هلندی به سرعت افزایش یافت. این رونق ،البته در سال 1636 به یک بحران اقتصادی( معروف به شیدایی لاله )منجر شد ، ، به گونه ای  که ارزش پیازهای لاله ناگهان فرو ریخت ، در نتیجه سرمایه گذاران ، کشاورزان و بازرگانان بی شماری ورشکست شد.

image 112 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خوشبختانه بازار هلند از این دوره پر فراز و نشیب جان سالم به در برد و تجارت لاله سرانجام با وجود ضررهای اقتصادی ویرانگر که عمدتا بدون جبران بود ، ثبات یافت. از آن زمان ، هلندی ها به پرورش لاله های زیبا ادامه می دهند و بسیاری از مناطق هلند ، اقتصاد خود را بر اساس توانایی های تولید و عرضه گل و گیاه خود بنا کرده اند.

جشن و رژه گل

اگرچه لاله ها به طور عمده در حومه هلند پرورش می یابند ، اما در بسیاری از شهرهای هلند از ساختمانها یا مکانهایی استفاده شده است که برای استقرار صنعت گلکاری طراحی شده اند. به عنوان مثال در آمستردام ، محصولات گل با قایق از طریق کانال ها به داخل شهر منتقل می شدند و منجر به ایجاد بازار گل شناور در شهر شده که امروزه نیز وجود دارد.

همچنین هر سال در ماه آوریل ، رژه گل هلند میلیون ها نفر را در سراسر جهان به خود جذب می کند.

منشأ این واقعه در سال 1947 ، درست پس از جنگ جهانی دوم و سه سال قبل از اولین افتتاح باغ گل رخ داد. وقتی جنگ جهانی به پایان رسید نیاز به مهمانی ها و معاشرت بسیار زیاد بود.مردم هم که به دیدن یکدیگر می رفتند گل هدیه می بردند.همچنین گروهی از مردم هم اقدام به گلفروشی به صورت سیار در گاری های گل که تزیین شده بودند،کردند.

با رونق گلفروشی سیار  اولین مراسم رژه گل توسط  ویلم وارمنهوون ، پرورش دهنده گل از منطقه هیلگوم برگزارشد.

هم اینک هر سال رژه گل افراد بیشتری را به خود جلب می کند. ابتدا فقط بازدیدکنندگان محلی اندکی در اوایل دهه 50 وجود داشتند .اما   در حال حاضر بیش از 500.000 بازدید کننده در سراسر جهان در مراسم رژه گل حضور می یابند.

گزارش از : شاهین رهنورد واقف

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *