به گزارش “آژنگ نیوز”دانشجویان ایرانی رشته مهندسی و مقطع دکترا در دانشگاههای آمریکا چه وضعیتی دارند؟بیشتر دانشجویان  در حال تحصیل درآمریکا  قصد مهندس شدن دارند،زیرا در آمریکا بالای ۹۰ درصد دانشجویان دکتری در رشته های مهندسی از حمایت مالی دانشگاه برخوردارند .حال آنکه این عدد در رشته های انسانی حدود ۶۰ درصد است.

همچنین برخلاف رشته مهندسی، دانشجویان رشته انسانی شانس کمتری برای پذیرش گرفتن دارند.

نکته دیگر آنکه؛ دانشجویان غیرآمریکایی رشته علوم انسانی امکان گرفتن وام دانشجویی ندارند و از آنجا که درصد مهمی از دانشجویان رشته انسانی با هزینه شخصی تحصیل می کنند، باید توانایی مالی خوبی داشته باشند. مثلا دکتری حقوق دانشگاه برکلی بیش از ۲۰۰ هزار دلار هزینه دارد .

image 99 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از این روهمانطور که در نمودار آماری بالا آمده، اکثر دانشجویان ایرانی در آمریکا (۷۹ درصد) در رشته های مهندسی تحصیل می کنند.

آمار دیگری نیز بیانگرآن است که  فارغ‌التحصیلان خارجی مقطع دکتری در آمریکا،دانشجویان ایران در سکوی پنجم قراردارند.

image 98 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بررسی آمار یک دهه گذشته (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) نشان می‌دهد، پس از چین، هند، کره جنوبی و تایوان، ایرانی ها بیشترین فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری آمریکا را تشکیل می دهند و از هر ۴۰ نفر خارجی که مدرک دکتری گرفتند، یک نفر ایرانی بوده.

البته این آمار شامل دو گروه نمی‌شود: آنها که در حین تحصیل شهروندی یا اقامت دایم (گرین کارت) گرفته‌اند.

همچنین در یک دهه گذشته دقیقا ۵۵۰۶ نفر ایرانی در آمریکا مدرک دکتری گرفته‌اند و بر اساس آمار سال ۲۰۱۵  تقریبا پنج هزار نفر از این افراد در آمریکا ماندگار شده‌اند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *