به گزارش “آژنگ نیوز”تاریخ ساخت چرخ خیاطی ،دارای فراز و نشیب های بسیاری است.خیاطی دستی ؛ هنری است که قدمت آن  به بیش از 20 هزار سال پیش باز میگردد.. اولین سوزن های خیاطی از استخوان یا شاخ حیوانات و اولین نخ از سینوس حیوانات ساخته شده است. سوزن های آهنی نیز در قرن 14 میلادی اختراع شد. اولین سوزن های دارای سوراخ  نیزدر قرن پانزدهم پدیدار شد.

تولد خیاطی مکانیکی

اولین حق ثبت اختراع مرتبط با خیاطی مکانیکی ، متعلق به حق ثبت اختراع انگلیس در سال 1755 است که برای چارلز وایسنتال آلمانی صادر شده است.البته  برای وایسنتال حق اختراع ،برای سوزنی صادر شد که  اوبرای دستگاه طراحی کرده بود. با این حال ، حق ثبت اختراع بقیه دستگاه در جایی ثبت نشده و در حقیقت  مشخص نیست که آیا اساسا دستگاهی وجود داشته است یا خیر.

چندین مخترع سعی در بهبود خیاطی دارند

در  حقیقت  برای  توماس سنت ، مخترع انگلیسی ، اولین اختراع ثبت شده برای ماشین خیاطی کامل در سال 1790 صادر شده است. اما در این مورد هم مشخص نیست که آیا سنت ؛نمونه اولیه ای از اختراع خود را ساخته است یا خیر؟ این حق ثبت اختراع  برای توصیف طرح وعملیاتی است که طی آن دستگاهی یک چرم را سوراخ کرده و یک سوزن را نیز از سوراخ عبور خواهد داد. اما در نهایت از بازتولید بعدی این طرح  سنت و ساخت یک دستگاه  واقعی و براساس نقشه های ثبت اختراع ،اطلاعی در دست نیست!

در سال 1810 ، یک آلمانی  به نام  بالتازار کرمس ماشین اتوماتیک دوخت کلاه را اختراع کرد. کرمس اختراع خود را ثبت نکرد ،زیرا هرگز عملکرد خوبی نداشت.

یوزف مادرسپرگر خیاط اتریشی نیز چندین بار در اختراع دستگاه خیاطی تلاش کرد و حتی در سال 1814 حق ثبت اختراع  نیز برایش صادر شد. اما تمام تلاش های وی نیز بی نتیجه تلقی شد.

در سال 1804 ، حق ثبت اختراع درفرانسه به توماس استون و جیمز هندرسون برای “ماشینی که از دوخت دست تقلید می کند” اعطا شد. در همان سال حق اختراع برای “ماشین گلدوزی با چند سوزن” به اسکات جان دانکن اعطا شد. هر دو اختراع ناکام ماندند و خیلی زود توسط مردم فراموش شد.

در سال 1818 ، اولین چرخ خیاطی آمریکایی توسط جان آدامز دوج و جان نولز اختراع شد. دستگاه آنها نیز قبل از هرگونه اقدام عملی   و دوخت  مقدار مفید پارچه ،به بایگانی تاریخ سپرده شد.

image 213 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اولین چرخ خیاطی که باعث شورش شد

در نهایت اولین چرخ خیاطی کاربردی توسط خیاط فرانسوی ، Barthelemy Thimonnier ، در سال 1830 اختراع شد. ماشین Thimonnier فقط از یک نخ و یک سوزن قلاب استفاده می کرد که با همان کوک زنجیری  و نیز با گلدوزی میشد انجام داد.اما این  مخترع توسط گروهی از خیاطان فرانسوی به قتل تهدید شد و کارخانه پوشاک وی را  نیزبه آتش کشیدند. زیرا آنها از بیکاری اشان که می توانست در نتیجه اختراع این ماشین خیاطی بوجود آید؛ ترس داشتند.

والتر هانت و الیاس هاو

در سال 1834 ، والتر هانت اولین چرخ خیاطی (تا حدودی شبیه به مدلهای امروزین) را درآمریکا ساخت. وی بعداً ثبت اختراعش را پیگیری نکرد  زیرا  او هم معتقد بود اختراع وی باعث بیکاری می شوداما در سال 1846 ، اولین اختراع ثبت شده آمریکایی برای چرخ خیاطی  مکانیکی برای الیاس هاو صادر شد.او هم چرخ خیاطی خودش را ساخت و طی یک فرایند 9 ساله در تکمیل آن کوشید.

آیزاک سینگر در مقابل الیاس هاو

البته ماشین های خیاطی تولید انبوهی نداشتند. تا اینکه در دهه 1850 آیزاک سینگر اولین ماشین خیاطی موفق تجاری را ساخت. سینگر اولین چرخ خیاطی را ساخت که در آن سوزن به جای حرکت از پهلو؛ بالا و پایین می رفت و توسط یک وسیله که با پا عمل میکرد سوزن را به حرکت در می آورد.

با این وجود الیاس هوو از ایزاک سینگر به دلیل نقض حق ثبت اختراع  خودش شکایت کرد و در نهایت در سال 1854 برنده شد.

اما  هردو به دنبال شکایت از هم بودند ،تا اینکه در نهایت الیاس هاو در سال 1867 درگذشت و به صورت اتوماتیک حق ثبت اختراع او نیز پایان یافت.

از آن پس توسط مخترعین دیگری  چرخ خیاطی از نظر فنی و تکنیکی ارتقا یافت.افرادی مانند: جیمز گیبس وهلن آگوستا بلانچارد از پورتلند.

چرخ خیاطی در خانه ها

در ادامه این روند ،اولین چرخ خیاطی مکانیکی در خطوط تولید کارخانه پوشاک استفاده شد. سپس در سال 1889 چرخ خیاطی برای استفاده در خانه ها طراحی و به بازار عرضه شد. تا اینکه درسال 1905 ، چرخ خیاطی با انرژی الکتریکی مورد استفاده گسترده قرار گرفت.بدین ترتیب چرخ خیاطی های امروزین به صورت ابزاری معمولی از سوی همه افراد توانست مورد استفاده قرار گیرد.

ترجمه علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *