به گزارش “آژنگ نیوز”کدام کشور بهترین آب آشامیدنی را دارد؟در پاسخ به این سوال در ابتدا باید اشاره کرد: مردمی که معتقدند آب «بی‌مزه» است، درکی نادرست از ماده‌ای دارند که ۷۱ درصد کره زمین و ۶۰ درصد بدن ما را تشکیل می‌دهد.

ابتدا نگاهی علمی به منابع آب بیندازیم؛ سیاره زمین ترکیبی پیچیده از مواد معدنی است و به همین دلیل آب آشامیدنی ما در سفر خود از اعماق زمین تا خانه‌های ما، ویژگی برخی از این عناصر را گرفته و متناسب با مسیر سفر خود، طعمی متفاوت می‌گیرد.

علاوه بر سفر آب در زمین، پروسۀ پاکسازی و تصفیۀ آب از جمله کلرزنی، تقطیر یا یونیزاسیون نیز بر طعم آن تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل عطر و طعم آب‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های تجاری مختلف همچون اویان یا اوانت، متفاوت است. اما بهترین مزه آب در اروپا را باید در کدام کشورها جستجو کرد؟

ایسلند

برای سرزمینی که شش درصد آن را آب شیرین و یخچال‌های طبیعی (حدود ۲۷۵۰ کیلومتر مربع) پوشانده و خانۀ ۱۰ هزار آبشار محسوب می‌شود، داشتن یکی از بهترین آبهای آشامیدنی جهان، احتمالا موضوع عجیبی نیست. گردشگران ایسلند بارها درباره تجربۀ خوب خود از نوشیدن آب این سرزمین سخن گفته‌اند.

در واقع ۹۵ درصد از آب لوله کشی ایسلند از چشمه‌های آب تازه تأمین می‌شود و کاملاً عاری از موادی همچون کلسیم، کلر و نیترات است که در آب دیگر کشورهای اروپایی وجود دارد.

image 193 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نروژ

نروژ با رودخانه‌های باشکوهش یکی دیگر از سرزمین‌های دارای آب آشامیدنیِ با کیفیت در اروپاست. طعم و کیفیت آب نروژ به انداز‌ه‌ای خوب است که در برخی مناطق کشور، آب لوله کشی شده به خانه‌ها کاملاً تصفیه نشده است و نوشندگان این آب، به فیلترهای موجود در طبیعت یعنی یخ‌ها و سنگ‌ها اعتماد کرده‌اند.

برخی افسانه‌های نروژی هم می‌گویند اگر مستقیماً آب را از یخچال‌های طبیعی بنوشید، احتمالا تا ۱۰۰ سال عمر خواهید کرد.

بریتانیا

ممکن است تعجب برانگیز باشد اما بریتانیا نیز یکی از خالص‌ترین آب‌های جهان را دارد. چنین آبی به ویژه در مناطق کوهستانی مانند اسکاتلند و ولز بیشتر دیده می‌شود.

البته در شهرهایی همچون لندن، زیرساختها تا حدودی به کیفیت این آب لطمه وارد می‌کند.

اتریش

اتریش نیز به دلیل همجواری با کوه‌های آلپ در فهرست کشورهای دارای بهترین کیفیت آب قرار دارد. در وین، پایتخت این کشور، آبی که از سرچشمه‌های کوهستان گرفته شده اصلی‌ترین منبع تامین آب شهر است و کمترین پروسۀ تصفیه نیز روی آن انجام می‌شود.

سوئد

سوئد یکی از کشورها با کمترین آلودگی‌های زیست محیطی در جهان است و به دلیل اهمیتی که در این کشور به موضوع حفظ و حمایت از محیط زیست داده می‌شود، استفاده از آب‌های بسته بندی شده در بطری‌ها نیز رواج بسیار کمی دارد.

در این کشور حتی چاه‌های آب تازه در حومۀ شهرها دایر شده تا مردم آب آشامیدنی خود را از آنجا تامین کنند.

سوئیس

آب لوله کشی در سوئیس از کوه‌های آلپ که مملو از چشمه و دریاچه است تأمین می‌شود. در این کشور ثروتمند نیز برای تامین آب لوله کشی، یکی از کاملترین روش‌ها برای اطمینان از حفظ طعم و کیفیت آب کوهستان‌ها به اجرا گذاشته شده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *