به گزارش “آژنگ نیوز”از کی نام کشور ما ایران شد؟در فروردین سال ۱۳۱۴ خورشیدی طبق بخشنامه وزارت امور خارجه و تقاضای دولت وقت ،نام رسمی ایران( به جای پرس ، پرشیا و غیره ) برای کشور ما انتخاب شد .

در مغرب زمین از قرون وسطی ، ایران به نام هایی از قبیل : پرس ( فرانسوی ) ، پرشیا ( انگلیسی ) ، پرسیس ( یونانی ) نامیده شده است .اسمی که امروز” ایران ” گفته می شود بیش از ۶۰۰ سال پیش ” اران ” Eran تلفظ می شد .سعید نفیسی در دی ماه ۱۳۱۳نام ” ایران ” را به جای ” پرشیا ” پیشنهاد کرد .

این نامگذاری در آغاز مخالفانی نیز داشت و براین باور بودند که در ” پرشیا ” فرهنگ و تمدنی نهفته است که نمی توان آن را حذف کرد و شناخته شده و بین المللی نیز است ؛اما حامیان نامگذاری ایران ، اعتقاد داشتند که واژه ایران بسیار کهن و بر اقتدار سیاسی کشور می افزاید .” واژه ایران ” بسیار کهن و قبل از آمدن آریایی ها به سرزمین مان اطلاق می شد و نامی تازه و ساخته و پرداخته نیست .

پروفسور آرتور اپهام پوپ
( ۱۹۶۹ – ۱۸۸۱میلادی ) ایران شناس مشهور امریکایی در کتاب ” شاهکارهای هنر ایران ” که در سال ۱۳۳۸ توسط دکتر پرویز خانلری به زبان فارسی ترجمه شدهاست ،می نویسد : « کلمه ایران به فلات و توابع جغرافیایی آن حتی در هزاره پیش از آمدن آریاییان نیز اطلاق می شود »واژه ” ایران ” از دو قسمت ترکیب شده است .قسمت اول به معنی اصیل ، نجیب ، آزاده و شریف است . قسمت دوم به معنی سرزمین یا جا و مکان است .

image 162 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در شاهنامه فردوسی بارها کلمه ” ایران ” به کار رفته است .
ده ها بار ترکیباتی نظیر : بزرگان ایران ، بر و بوم ایران ، ایران و توران ، ایران و روم ، ایران زمین ، شهر ایران ، ایران و انیران و نیز بیش از ۳۵۰ بار ” ایرانی و ایرانیان ” .معنی واژه ” ایران ” سرزمین آزادگان است .فردوسی در شاهنامه در باره خوی آزادگان ( ایرانیان ) چنین می سراید :

تو با دشمن ار خوب گفتی رواست / از آزادگان خوب گفتن سزاست

در این خصوص دکتر محمد معین( ۱۲۹۳– ۱۳۵۰) ادیب و سخنور نامی ایران در خصوص ریشه واژه ایران می نویسد :

« اصل و ریشه Arya هر چه باشد ، این قدر واضح است که این کلمه به تداعی معانی بسیار را به خاطر می آورد .مللی که متعلق به بخش خاوری هند و اروپائیان بودند ، خود را بدین نام مفتخرمی دانستند .

آرین Aryan از واژه آریا Arya مشتق است .اجداد مشترک ملل هند و ایران خود را بدان نام معرفی می کردند .واژه ایران ، خود از همین ریشه آمده است »

دکتر بهرام فره وشی ( ۱۳۰۴– ۱۳۷۱ ) ایران شناس و استاد پیشین دانشگاه تهران در خصوص ریشه واژه ایران می نویسد :
« ایران در زبان اوستایی به صورت ائیریه Airya و در زبان فارسی باستان اریه Ariya آمده است .

در اوستا هم نام قومی ایرانی به معنی شریف و نجیب و اصیل است . این واژه در زبان ایرلندی کهن هم به همین معنی است .
قسمت اول کلمه ایرلند Ir – Land به معنی نجیب و شریف و قسمت دوم آن به معنی سرزمین است .ایرلند به معنی سرزمین نجباست.
یادداشتی از : مجتبی انوری

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *