به گزارش “آژنگ نیوز”نگاهی به زندگی “دختران ناصرالدین شاه” در کتابی به همین نام و اثر فاطمه قاظیها صورت گرفته است.دختران ناصرالدین شاه ، تعدادی در نوزادی و خردسالی در گذشتند ،ولی آنها که زندگی کردند  و آنچه نگارنده بدان دست یافت 16 نفر بودند ، این شاهزاده خانمها به ترتیب تاریخ تولد معرفی شدند و تا آنجا که مقدور بود به اسناد و شرح زندگانی آنها پرداخته شد، آنها که در زمان حیات ناصرالدین شاه به ثمر رسیدند بعضی زندگی افسانه ای داشتند. مثل عصمت الدوله و آنها که بعد از قتل ناصرالدین شاه نشو و نما کردند ،اکثرا در فقر و تنگدستی به سر می بردند.اولین دخترناصرالدین شاه فخرالملوک بود ،وی شعرمی‌سرود و فخری تخلص می‌کرد، او همسر حاکم قم بود.  دومین دختر ناصرالدین شاه ،عصمت الدوله بود ، وی در دوران سلطنت پدر عروس ثروتمند ترین مرد ایران شد،که شرح زندگی او به تفصیل در کتاب آمده است.سومین دختر ناصرالدین شاه که از، از زندگی پر ماجرائی برخوردار بوده ،بانوی عظمی ، خواهر اعیانی ظل السلطان است، شرح زندگانی و اسناد بانوی عظمی 38 صفحه از کتاب حاضر را در بر می گیرد.چهارمین دختر ناصرالدین شاه ضیاء السلطنه بود، که وی را در 20 سالگی به عقد و ازدواج امام جمعه درآوردند. مطالبی از قبیل: شرح عروسی او به روایت ناصرالدین شاه ، و غیره در این کتاب مندرج است.

پنجمین دختر ناصرالدین شاه والیه نام داشت، 10 صفحه ازمطالب کتاب حاضر مربوط به والیه است، ششمین دختر ناصرالدین شاه ، افسرالدوله است وی همسرابوالفتح میرزا مؤیدالدوله ،پسر سلطان مراد میرزا حسام السلطنه فاتح هرات بود.تومان‌آغا فخرالدوله‌،دختر هفتم ‌و فرزند دهم ‌ناصرالدین‌شاه ‌ ‌از  همسرگرجی ناصرالدین شاه بود،مطالبی از عشق و ازدواج او با مجدالدوله ، بخشی از اشعار فخرالدوله و تعداد 38 سند حاوی مکاتبات ناصرالدین شاه و فخرالدوله ، همچنین نحوه مرگ غم انگیز او و… در کتاب درج  شده است.دختر هشتم ناصرالدین شاه توران آغا  فروغ الدوله است. وی که بعدها ملقب به ملکه ایران شد، خواهر فخر الدوله و از یک مادر بودند ،  علاوه بر مکاتباتی که با ناصرالدین شاه داشته در جریان مشروطیت وقایع تهران را برای همسرش که در رشت و غیره به سر می برده قلمی کرده است.

image 149 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نهمین دختر زهراخانم ایران‌الملوک،افتخارالسلطنه است.مادرش لیلی خانم بود، وی با وجود چهارفرزند از همسرش جدا و زندگی عاشقانه ای با نظام السلطان آغاز کرد، داستانهای  عاشقانه  وی و تنگدستی  او در میانسالی و اواخر عمر، صفحاتی از کتاب را در برمی گیرد.

 اخترالدوله دختر دهم نیز از شاهزادگان معروف قاجاری  است و علت آن ازدواج با عزیز السلطان یا ملیجک دردانه و عزیز کرده ناصرالدین شاه بود. وی بعد از ترور ناصرالدین شاه از ملیجک جدا و به همسری ارشدالدوله در امد.  اخترالدوله هنوز به چهل سالگی نرسیده بود که درگذشت. یازدهمین نفر فرح السلطنه دختر مرجان خانم ترکمانیه  و دوازدهمین  دختر،زهراتاج السلطنه ،یکی ازدخترا ن مشهور ناصرالدین شاه بود که درجریان مشروطه به عنوان یک زن درباری نقشی مؤثرداشته است. مراسم عروسی و ازدواج نافرجام او، معلمش، فعالیتهای اجتماعی و فقر و تنگدستی وی از چهل سالگی به بعد در کتاب مندرج است.  و بالاخره در نهایت  به مطالبی هرچند اندک در مورد آخرین دختران او که در اواخر سلطنت شاه متولد شده بودند،اختصاص یافته است.  آنها به ترتیب عبارتند از :

شرف السلطنه  ، خدیجه ناصری، عزالسلطنه ،  قدرت السلطنه و نهایتا عزیز السلطنه ، آخرین دختر  ناصرالدین شاه قاجار، که بعد از قتل پدر متولد شد، و در پانزده سالگی  در تنگدستی در گذشت. تا آنجا که مقدور  بود سعی  شد که تصاویری در ارتباط با مطالب  تهیه و تقدیم علاقمندان شود.و بالاخره با تصاویر ضمیمه، فهرست عمومی اعلام و فهرست تصاویر، کتاب به انتها می رسد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *