به گزارش “آژنگ نیوز”ما باید ارزش واقعی زمان را بدانیم .سال 1399 یک سال استثنایی بوده است. با پایانش یک قرن تمام می شود. در طی آن ما درگیر یک بیماری به نام کورونا شدیم و امید است که امسال این هیولا مهار شود.همین دو عامل ما را به این موضوع واقف می کند که زمان و عمر بسیار مهم است.

یک اندیشمندی گفته است :ارزش واقعی زمان را بدانید. هر لحظه کنترل آن را بدست گرفته، آن راتصرف کرده و لذت ببرید. بدون بی کاری ، بدون تنبلی ، بدون تعلل: هرگز کاری که امروز می توانید انجام دهید را به فردا موکول نکنید.

image 137 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در واقع ما هرلحظه در زندگیمان با زمان و نیز وقت سرو کار داریم اما به نظر می رسد از این عنصر حیاتی اطلاع دقیق و کافی نداریم بگذارید با یک مثال این بحث در ابتدا روشن شود.

زمان مانند یک رودخانه جریان دارد. همه ما نیز برخورد با آن را تجربه می کنیم. ما یا در امتداد رودخانه سفر می کنیم یا گاهی مسیر آن را گم می کنیم و گاهی هم متاسفانه در آن غرق می شویم . همچنین در زمان های دیگر ، به نظر می رسد رودخانه (زمان) یخ زده است ، وما  فقط درجا می زنیم.برا ی اینکه بهتر از عمر وزمان استفاده کنیم راه حلهایی وجود دارد.

سرعت خود را کم کنید

کاهش سرعت برای بهره مندی از وقت خود ممکن است ادعایی برعکس به نظر برسد ، اما وقتی در واقع سرعت خود را کاهش می دهید ، خواهید فهمید که چه کاری دارید انجام می دهید وعمرتان  بسیار معنی دارتر می شود.

برای لحظه ای تصور کنید که در حال عبور از میان یک جنگل زیبا هستید. ضبط ماشین روشن است صدای موزیک کرکننده است با بغل دستی هم حرف میزنید  وباسرعت حرکت میکنید.در این صورت هیچ درکی از زیبایی جنگل نخواهید داشت.

حال تصور کنید که به جای رانندگی در اتومبیل پر سر و صدا ، در همان جنگل قدم بزنید. زمستان در حال تغییر است وبهار می شود ، و همزمان با رویش برگها و گلها در اطراف شما ، شما با نفس عمیقی از هوای بهاری را به درون ریه هایتان می کشید.

پیاده روی  زندگی شما را صدها برابر معنی دارتر کرده  است ، زیرا سرعت خود را کاهش داده اید .

image 135 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برای اوقات فراغت برنامه ریزی کنید

به گفته محقق ، میهالی سیکسسنتمیالی در کتاب “جریان” ، بعد از ظهر روزهای تعطیل ناخوشایندترین ساعت در میان خانواده هاست. زیرا در این زمان مردم کمترین بازده را دارند. زیرا فکر میکنند که کاری ندارند که انجام بدهند.اما اگر از فبل برای این زمان برنامه ریزی کنیذ اوضاع فرق میکند.زیرا باعث ایجاد انگیزه ، تمرکز و در نهایت شادتر شدن شما می شود ، چراکه به این زمان از عمر شما جهت و هدفی می بخشد.

اقداماتتان را یادداشت کنید

اقدامات روزانه خود را یادداشت کنید تا متوجه شوید چه کاری را اشتباه انجام داده و بدین ترتیب وقت خود را تلف کرده اید.

این امربه شما امکان می دهد الگوها و روندها (مطلوب یا غیر مطلوب) را در نحوه گذران وقت خود مشاهده کنید

به شما اجازه می دهد ببینید چه فعالیت هایی روی بهره وری شما بیشتر تأثیر می گذارد .(به عنوان مثال آیا خواب خوب شبانه بر انگیزه روز بعد شما تأثیر می گذارد)

این کاربه شما اجازه می دهد ببینید چطور وقت خود را صرف می کنید ؟آیا این روش زندگی با اولویت های شما مطابقت دارد (به عنوان مثال خانواده را مهم می دانید ، اما به جایش هر شب را به تماشای تلویزیون می گذرانید)

وقتی  دردفتر خاطرات خود اقداماتتان را یادداشت می کنید ، ایجاد تغییر در نحوه صرف وقت بسیار آسان تر است ، زیرا می توانید ببینید دقیقاً چه تغییراتی را باید با نحوه گذران وقت خود ایجاد کنید.

یادداشت برداری از نحوه دقیق گذران وقت خود در ظاهر ساده به نظر می رسد ، اما وقتی این کار را انجام می دهید نتایج عمیقی به بار می آورد.

توجه به آنچه بیشتر از همه برای شما مهم است

هر کس به طور متفاوتی وقت خود را می گذراند: یک نفر ممکن است زمان زیادی را برای توسعه یک حرفه موفق سرمایه گذاری کند ، در حالی که دیگری ممکن است بیشتر وقت خود را برای ساختن یک زندگی خانوادگی با ارزش صرف کند.

وقت بگذارید و به آنچه واقعاً بیشتر از همه برای شما مهم است فکر کنید ، سپس وقت خود را صرف آنچه برایتان مهم است کنید. این یک توصیه ساده به نظر می رسد ، اما به سختی کسی این کار را انجام می دهد. بسیاری از افراد هر روز راه خود را طی می کنند و به این فکر نمی کنند که چگونه وقت خود را صرف می کنند ؟آیا  این نتایج  همان  خواسته های قابل توجهی بوده که می خواستند.

به نظر می رسد تنها راه برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از وقت خود می برید ؛این است که از آنچه برای شما بیشترین اهمیت را دارد شروع کنید .سپس  به کارهای کم اهمیت تر عقب بروید تا بفهمید چگونه باید رفتار کنید.

زندگی را ووقف مسایل ارزشمند کنید.

برخی از افراد وقت خود را صرف فعالیت های کم فشار می کنند ، که تقریباً هیچ چیزی از آنها عایدشان نمی شود. به عنوان مثال تماشای تلویزیون را در نظر بگیرید. اگر روزانه 3 ساعت تلویزیون تماشا کنید (میانگین آن بیش از 4 است) و تا 80 سالگی زندگی می کنید ، 10 سال از زندگی خود را به تماشای تلویزیون می گذرانید! این وقتی است که دیگر هرگز بر نخواهید گشت.این زمان را می توانستید در یک فعالیت بسیار بالاتر سرمایه گذاری کنید ، مانند خواندن کتاب ، نوشیدن چای  با  خانواده و یا کسی که می خواهید از او بیاموزید . ورزش ، نوشتن یا مدیتیشناینها هم کارهایی به مراتب بهتر از تماشای برخی برنامه های تلویزیونی است.

image 136 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هنگامی که وقت خود را در صرف فعالیت های با ارزش بالا می کنید ، می توانید اطمینان حاصل کنید که وقت خود را صرف فعالیت هایی می کنید که بیشترین بازده را در زمان برای شما دارند.

نکنه آخر: دانستن اینکه چقدر وقت کم دارید ، به شما این امکان را می دهد که از وقت به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

حسن محرابیسردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *