به گزارش “آژنگ نیوز”با مرگ مخترع نوار کاست،این پدیده فراگیر هم به تاریخ پیوست. مهندس هلندی لو اتنز ،مخترع معتبر کاست صوتی در هنگام مرگ 94 ساله بود.

وی به عنوان رئیس توسعه محصول فیلیپس در سال 1960 ، تیمی را رهبری کرد که ضبط صوت قابل حمل اولیه را تولید کرد. اوسپس سه سال بعد اولین نوار کاست را در نمایشگاه الکترونیک برلین معرفی کرد. شعار آن زمان در مورد این اختراع صوتی چنین بود: “کوچکتر از یک پاکت سیگار!”

این نوار قابل حمل به سرعت از کلیه روش های دست و پا  گیر مرسوم در آن زمان پیشی گرفت. این کاستها در همه جا حتی در داخل اتومبیل امکان پخش موسیقی را فراهم آوردند. به گونه ای که به میزان بسیار زیادی استفاده از موسیقی گسترش یافت.

image 73 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در واقع هدف اولیه لو اوتنز این بود: در همان اوایل تصمیم گرفتم که می خواهم یک وسیله ضبط و پخش موسیقی و صدا بسازم که در جیب کتم جا شود . حتی برای تعیین مشخصات دقیق اندازه آن اوابتدا یک مدل چوبی ساختم. اوتنز بعداً به شبکه اخبار هلند گفت: “من از سیستم  دارای پیچ و خم قبلی ضبط و پخش صدا ناراحت بودم به جایش اختراع من:” “ساده است.”

“کاست فشرده” یک سال بعد از اختراعش، علامت تجاری اش به ثبت رسید. پس از معامله  اوبا فیلیپس، سرانجام طراحی اتنز ها به استانداردی برای کاست های سراسر جهان تبدیل شد. از آن زمان بیش از 100 میلیون از این محصول فروخته شده است .

وتنز در سال 1986 بازنشسته شد و اعتبار کامل این انقلاب موسیقی را به اطرافیان خود داد. او یک بار گفت: “ما پسرهای کوچکی بودیم که از بازی لذت می بردیم.ما احساس نمی کردیم که کار بزرگی انجام می دهیم.برای ما این نوعی ورزش بود.”

در پایان ، اتنز فقط به یک پشیمانی بزرگ اعتراف کرد: متاسفم  چون سونی به جای فیلیپس ، اولین Walkman ، “برنامه ایده آل برای نوار کاست” را توسعه داد.این موضوع هنوز برایم دردناک است.”

ترجمه علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *