به گزارش “آژنگ نیوز”قطار وپل ۱۲۰ ساله هنوز کار میکند .یکصد و بیست سال پیش در چنین روزهایی قطاری در شهر ووپرتال آلمان به حرکت درآمد که حیرت جهانیان را برانگیخت. قطاری برقی که تنها به یک ریل آویزان بود و هنوز مورد استفاده عمومی است.

image 11 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در روز اول مارس سال ۱۹۰۱، قطار آویخته در شهر ووپرتال در مسیری به طول ۱۳ کیلومتر و ۳۰۰ متر به حرکت درآمد.ایده ساخت این قطار را مهندس جوانی بنام “کارل اویگن لانگن” تحقق بخشید که کارخانه چغندر قند پدرش را به ارث برده بود و در محله “دویتس” شهر کلن نیز کارخانه واگن‌سازی موفقی راه‌اندازی کرده بود.اما ایده ساخت این قطار دقیقا به نحوه جابه‌جایی و حمل چغندر در درون کارخانه برمی‌گردد.

قیصر آلمان، ویلهلم در سال ۱۹۰۰ ایستگاه قطار “دوپرسبرگ” را افتتاح کرده بود. کل مسیر در سال ۱۹۰۳ با هزینه ۱۶ میلیون “مارک طلا” به اتمام رسید. برای تامین برق این قطار در سال ۱۸۹۷ میلادی یک کارخانه برق در محله “ابرفلد” شهر تاسیس شد. طول ریل این قطار در مسیر ۱۳ کیلومتر و ۳۰۰ متری بالغ بر ۲۸ کیلومتر است که ۲۶ کیلومتر و ۶۰۰ متر آن برای حمل مسافر و یک کیلومتر و ۴۰۰ متر آن برای کاربرد داخلی است.

در ده کیلومتر و ۶۰۰ متر نخست مسیر، قطار در ارتفاع ۱۲ متری از روی رودخانه ووپر می‌گذرد. در نزدیکی ایستگاه “ّباغ وحشت” (Zoo) با چرخش به سمت راست از روی جاده ۲۲۸ عبور کرده و در ارتفاع هشت متری از درون مناطق شهری عبور می‌کند.

image 12 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بهره‌برداری از نسل پانزدهم قطار‌ها با طراحی مدرن و سرعت تا ۶۰ کیلومتر در ساعت از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *