به گزارش “آژنگ نیوز”تاسیس رسمی جمعیت شیر و خورشید که یکی از فعالیتهایش کارهای خیریه و عام المنفعه بود  مربوط به سال 1302 شمسی است.

اگرچه قبول مقررات ژنو و پیوستگی کشور ایران  به مقررات مذکور در تاریخی پیش از سال 1302بوده است.در آن سال به همت خیر خواهان نخستین هیات مدیره آن بر طبق اساسنامه مصوب بوجود آمد .در هر حال در آغاز تاسیس جمعیت ،سلسله قاحار هنوز حاکم بود و احمد شاه سلطنت میکرد.

در این دوره جمعیت تا سال 1304 شمسی ،تحت حمایت احمد شاه قاجار و به ریاست افتخاری ولیعهد محمد حسن میرزا قاجار فعالیت میکرد.

image 144 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس از خلع قاجار ،رضاخان به قدرت رسید هیات مدیره اولیه جمعیت تغییر پیدا کرد و رضا خان هم رئیس افتخاری هیات مدیره شد.دوره بعدی جمعیت در سال 1306 آغاز شد .

در این زمان حاج میرزا یحیی دولت آبادی به ریاست سنی هیات مدیره انتخاب شد.و به فعالیتش در 7 سال بعدی تا  اواخرسال 1312 ادامه داد.

ریاست این انجمن یک نوع ژست انجام فعالیتهای نیکوکارانه را به همراه داشت. به همین جهت مدتی ریاست افتخاری آن به شمس پهلوی واگذار شد.

وظیفه اصلی جمعیت تاسیس و اداره بیمارستانها ،پرورشگاهها ،داروخانه ها  و زایشگاهها بود.اولین  محل جمعیت در خیابان ناصریه (ناصر خسرو امروزی)چسبیده به محل دارالفنون در عمارت سابق وزارت فرهنگ در دو سه اتاق محقر قرار داشت.تا سال 1304 اعضای جمعیت شیر و خورشید ایران به 410 نفر می رسید.

گزارش از محبوبه غلامی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *