به گزارش “آژنگ نیوز”در۶۵سال پیش و در تاریخ دی ماه ۱۳۳۴ اعلام شد،اخیرا در نزدیکی تهران یکی از بناهای تاریخی که متعلق به عهد سلطنت پادشاهان ساسانی می‌باشد کشف گردیده و به دستور آقای دکتر مهران وزیر فرهنگ اقدام به حفاری و بیرون آوردن بنای مزبور از زیر خاک شده است.
جریان کشف این بنای تاریخی بدین قرار است که در چهار سال پیش مامورین اداره کل باستان‌شناسی در محلی موسوم به تپه‌میل واقع در 22 کیلومتری تهران نزدیک جاده ورامین به آثار یک بنای قدیمی برخوردند و اقدام به مختصر تعمیراتی در آن قسمت از بنا که مشهود بود نمودند.
این آثار دو ماه و نیم پیش از طرف اعضای انجمن آثار ملی و آقای دکتر مهران وزیر فرهنگ مورد بازدید قرار گرفت و مورد توجه واقع شد. و در همان موقع آقای وزیر فرهنگ دستور داد اقدام به حفاری در تپه‌میل بشود و بقیه بنای مزبور از زیر خاک خارج گردد. در اجرای دستور آقای وزیر فرهنگ اقدامات لازم از طرف اداره کل باستان‌شناسی به عمل آمد و آقای حاکمی موزه‌دار موزه ایران‌باستان مامور عهده‌داری امور حفاری و مرمت تپه‌میل گردید.

image 140 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


بر اثر حفاری‌هایی که در تپه‌میل به عمل آمد معلوم شد بنای مزبور یک ساختمان دوطبقه است که دارای گچ‌بُری‌های عهد ساسانی و راه‌روهای سنگی زیرزمینی و آثار دیگر از قبیل ستون‌ها و لایه‌ها و طاق‌های مخصوص آن عهد می‌باشد و این بنا حتی در دوره اسلام نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
پس از این اکتشافات بنا به تقاضای اداره کل باستان‌شناسی عصر روز پنج‌شنبه گذشته [۱۴ دی ۱۳۳۴] آقای دکتر مهران وزیر فرهنگ به اتفاق معاون و مدیرکل فنی و چند نفر از روسای آن وزارتخانه از بنای تپه‌میل بازدید کردند و آثار موجود در بنای مزبور مورد توجه قرار گرفت – نقشه کامل این بنای دوطبقه نیز که از طرف آقای حاکمی تهیه شده بود به نظر آقای وزیر فرهنگ رسید و آقای وزیر فرهنگ برای ادامه حفاری و مرمت قسمت‌های مختلف آن دستورهای لازم دادند. هم‌اکنون آثار پلکان و حیاط قصر مختصری نمودار شده که باید با خاک‌برداری بعدی وضع کامل آن روشن گردد. روی هم رفته به طوری که معلوم شد، آثار موجود در تپه‌میل از ابنیه نسبتا مهم عهد ساسانی می‌باشد و پس از خاک‌برداری کامل برای مطالعه و آشنایی با آثار باستانی و بررسی معماری عهد ساسانی مورد استفاده دانشجویان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *